onsdag, september 24, 2008

Thy tur retur

Det var en smuk, smuk dag at køre ud i landet på, og jeg kunne begynde med at tage solbriller på allerede da jeg startede om formiddagen. Turen gik over Skive og Mors til Thisted, så til Vang, så til Vorupør og endelig til Snedsted, hvor faster Alma, der fyldte 100 år, bor.


Det var en fornøjelse at at se, hvordan efteråret er begyndt at folde sig ud i gyldne farver, og farverne var så klare i solskinnet. Jeg sad og fin-spekulerede over de her linjer fra Nu falmer skoven: "der ser man nu kun sorten muld og stubbene de golde" Sådan ser der nemlig ikke ud, når man kigger ud over markerne. Der er ganske vist stubmarker, men der er også fine lysegrønne marker med vintersæd og majsmarker med mandshøje planter. Det kunne Grundtvig selvfølgelig ikke vide i 1844. Og mulden er ikke kun sort. Jeg har set så mange forskellige nuancer af brun og næsten svag lilla muld. Hvor heldig jeg var, at vejret var så flot.





Heden viste sig også i forskellige brune farver. Jeg havde forventet et lilla lyngtæppe ved Kongenshus og tænkte først om lyngen var angrebet af en eller anden sygdom, indtil jeg lige blev klar over at det jo er den 24. sept. :-)











Sallingsundbroen og Mors var hurtig passeret. Thisted var første stop. Jeg måtte lige tjekke om byggeriet af J.P. Jacobsen Centret var færdigt og Rådhuspladsen ryddet for de barakker, som de handlende midlertidigt bor i med deres forretninger. Det var ikke færdigt og byen ser rædsom ud. Men sidst i november er centret færdigt, så bliver det spændende at se, hvordan pladsen foran det gamle rådhus kommer til at se ud. Der er blevet et par billeder væk for mig???
De kommer i et indlæg for sig.......:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar