lørdag, oktober 25, 2008

Amatør og professionel

Anmelderen i vores lokale avis er overstrømmende positiv i sin bedømmelse af "My Fair Lady" som opføres af en blanding af amatørere og professionelle i Jysk Musik- og Teaterhus i de her dage. De professionelle er Dick Kaysø, Karsten Jansfort og Lisbeth Kjærullf, som ledsages af mange lokale amatørere. Per Pallesen har instrueret. Vi skal se forestillingen i aften sammen med Pia og Hans Peter, og det bliver da spændende.
Jeg hørte engang et interview med Ghita Nørby. Hun fortalte bl.a. om sit samarbejde med Poul Reumert, da hun var ung. Han havde gudestatus på Det Kongelige Teater, og han var meget uvenlig mod de unge skuespillere. De forstyrrede og distraherede ham i udøvelsen af hans kunst. Han vender sig sandsynligvis mange gange i sin grav over denne her form for samarbejde, som for ham ville have været komplet utænkeligt. Måske er der også skuespillere i dag der mener, det er lidt prostitutionsagtigt. Det kommer nok an på efterspørgsel.......
For amatørerne betyder det, at de bliver løftet op på et højere niveau og uden tvivl oplever stor glæde og tilfredsstillelse.
For lang tid siden var der en artikel i Samvirke, hvor overskriften var nogenlunde sådan "Vi er en nation af amatører". Den handlede om dem der maler. Jeg husker ikke konklusionen, men tænker tit på overskriften og synes, vi er meget priviligerede i vores lille smørhul, fordi vi befinder os på toppen af Maslows behovspyramide og så mange kan udtrykke sig og udfolde sig kunstnerisk på forskellige niveauer. Jeg skal heldigvis ikke anmelde eller bedømme nogen/noget, men kan godt mærke når noget taler til mig.
Apropos - det at blogge er også en platform. (Måske især for den lidt introverte?) Jeg har endnu ikke fået lavet en blogg roll, men jeg har læst spændende indlæg om oplevelser og tanker fra andre. Vi har et publikum, men ved ikke hvem det er (ud over mine 3 trofaste læsere!) Der er en lille tæller på min blog, der viser hvor mange besøgende der er, så derfor ved jeg, der er flere end de 3. ;-))
Apropos platform. Spacemermaid fik for et par dage siden udgivet sin 2. bog (Politikens forlag) som er hendes blogg de seneste par år i bogform. Den hedder "Skydykker uden faldskærm" Jeg så hende i interview i TV. Hun fortalte om nogle af de omkostninger, der var ved at skrive så privat som hun har gjort - og ikke gør mere. Bl.a. har farmor ikke lavet risalamande siden dengang hun brændte risengrøden på, og Spacemermaid fortalte det på sin blogg!

4 kommentarer:

  1. Det lyder som en spændende aften du har i sigte! Det var tider dengang, hvor de kongelige aktører havde gudestatus - jeg kan levende forestille mig, at visse udviklede visse divanykker... men Reumert har vist intet at udsætte på Ghita Nørby, hvis han kunne dømme idag!

    Det kan være farligt på den pudsige måde - det er hermed noteret, at jeg ALDRIG skriver noget negativt om mors mad!!!!

    Hav en dejlig aften

    SvarSlet
  2. PS! Jeg er tit faldet over interessant blogge netop ved at falde over dem i en blogroll... og er det nogle jeg følger fast (som nu din) så kommer de straks på min - så andre forhåbentligt også får glæde af dem.

    SvarSlet
  3. Tak for din kommentar, Nille.
    Ja, man skal være varsom (helt undgå) kritik, når det gælder andres mad - og børn....

    SvarSlet
  4. Jep - jeg skulle aldrig have skrevet offentligt om bedstemors slemme risalamende :-(

    SvarSlet