fredag, oktober 10, 2008

I valnøddetræets tegn

Det store valnøddetræ har givet en overdådig høst. Vi har samlet og tørret 15 kg, og jeg har taget 3 kg med hjem og der er stadig mange. Svigersønnen googlede på valnødder og fandt en opskrift på, hvordan man speeder tørreprocessen op. Nødderne blev lagt i ovnen i 15 min. ved 120 grader. Men næste dag virkede de stadig fugtige, så de fik en halv time ved 80 gr. Nu ligger de på det lune køkkengulv på et lagen og skal så puttes i strømper og opbevares et køligt sted. Jeg har været på planteskole for at købe net til opbevaring, men kunne ikke finde nogen.
Jeg vil tørre min portion på en blidere måde, nemlig ved 30 gr. De har fået 4 timer, men jeg tror, de skal have mere. Gad vide, hvordan de gør, dem der seriøst dyrker valnødder til salg?
Nåmen, der har også været tid til andet, bl.a. hyggelige cafe besøg med de sødeste, og jeg har besøgt A, der er sognepræst og bor i midtfynsk præstegård. Vi har en fælles fortid/ungdomstid i Adventistkirken, og der er altid meget at snakke om, og det er rigtig hyggeligt.
Bugsy har haft den samme uro over sig, som han har herhjemme, når Victoria blommerne er modne. Han går tit til døren. Hos yngste er det lige for tiden pærealle'en, der trækker. Der er plantet pæretræer langs den 300 m lange indkørsel. Det er meget gamle træer. En tidligere ejer har skrevet dagbog i 1957 og hun nævner alle'en med Fondante pærer. Men Bugsy styrer lige derhen og gnasker pærer, der ligger som strøet ud med gavmild hånd. Jeg prøver at holde lidt igen. Ved ikke, hvor godt det er for en hundemave?
Øv og øv!! Mit kamera gik i stykker i tirsdags. Jeg gik ellers rundt i så fine motiver....
Så her er et par sommerbillede af valnøddetræet, som er et paradis for fugle og egern.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar