søndag, oktober 26, 2008

Søndervig tur-retur.

Jeg glemte et stykke tekstil i sommerhuset i Søndervig for en måned siden. Og da dagen i dag viste sig fra sin mest regnfulde side fra begyndelsen, hvorfor så ikke tilbringe et par timer i bilen? Der sidder man uforstyrret af tv, computer og aviser, og man snakker så godt sammen. Udstyret med nøglen kørte vi vestpå. Lejerne i huset skulle rejse hjem i dag. Men vi gjorde først et stop i Ringkøbing. I lang tid har jeg haft et besøg i Ringkøbing kirke på min ønskeseddel. Jeg ville gerne se Arne Haugen Sørensens billede i virkeligheden. Vi var så heldige, at kirketjeneren ikke var færdig med at rydde op, så vi fik lov til at gå helt op forbi afspærringen. Det er et meget smukt billede. Helt tæt på kan man se den lille signatur i venstre hjørne, hvor der står "Til Matilde". Hans datter, først i 20erne, døde mens han arbejdede på opstandelsesbilledet, som er tilegnet hende.

Døbefonten i glas er også udført efter tegning og inspiration af Arne Haugen Sørensen. Billedet og døbefonten udgør en fin helhed med lyset der brydes gennem glasset og forskellige farvenuancer opstår.
Vi troede nu, at lejerne i sommerhuset var rejst, men da vi kom derud, var der en tysk bil udenfor. Fik forklaret at "mein Kleid" var derinde - det er nu meget nemmere at lytte og forstå, hvad der bliver sagt end selv at gøre sig forståelig.......Men vi fik kjolen med. De skulle først rejse hjem i morgen.
Oven på den sindsoprivelse(!) trængte vi til en fiskefilet og en øl, og hvad var mere nærliggende end Sandgården, som drives af Kurt Kjær Jensen, der engang havde restauranten "Fru Larsen" i Laurbjerg?
Til min store fornøjelse havde de brunch. Jeg elsker brunch med denne her blanding af de sunde ting som yougurt og en masse frugt og juicer og så de ting, der beriger og forhøjer mit kolosteroltal: Scrambled æg og bacon, lun leverpostej og forskelligt pålæg og oste og æblekage og brownie. Det giver en fin balance :-) Indtagelsen af det første legitimerer indtagelsen af det sidste. ;-). Mums!!

Der var mange gæster, men mærkværdigvis ingen børnefamilier?? Og en anden egnsvariant: der var ingen aviser og magasiner. Ikke at vi savnede noget at læse i. Der var god underholdning i at betragte alle de tyskere, der promenerede forbi med deres meget forskellige hunde.


Vinkælderen var åben og der var vinsmagning og salg. Der er meget stemningsfuldt i den vinkælder. Jeg smagte en australsk vin, men jeg var for mæt til at sætte pris på den slags udfordringer. Henrik havde hele tiden haft sine "the american way" sko på - læs, vi tager den hurtige tur igennem! Jeg kunne ikke rigtig forstå rastløsheden, indtil det gik op for mig, at han havde glemt piben.......Han overgav sig, vi gik i Søndervig Super hvor aviser og blade i stort udvalg findes på tysk, som også var det sprog, vi hørte omkring os. Således beriget af alskens indtryk fik han købt en pakke cigaretter, og vi kørte østpå.

Det var blevet tørvejr. Farverne på træerne er om muligt endnu smukkere, end de var for nogle dage siden.



6 kommentarer:

  1. Jeg synes, at det er så spændende med de moderne udtryk i et kirkerum - og både opstandelsesbilledet og døbefonten er virkelig smukke.

    Jeg så noget tilsvarende i Gent - meget smukke glasmosaikker (nærmest kubistiske), men desværre måtte man ikke fotografere.

    SvarSlet
  2. Betty, nu gav du mig lyst til at kigge ind i Ringkøbing kirke :-) hvor virker det godt sammen. Jeg synes også at de nye udtryk i kirken, altertavler, salmer osv., er spændende, og de taler til mig på en anden måde end det gamle, som også er smukt.

    SvarSlet
  3. Ja, Nille og Lene, Det er spændende, når der kommer moderne kunst ind i de gamle kirkerum. I Ringkøbing er det særlig vellykket. Kirkens gamle inventar er også af høj kvalitet og meget velbevaret.

    SvarSlet
  4. Jeg tro næste gang vi køre vest på, skal vi omkring Ringkøbing kirke, den ser meget spændende ud. For jeg vil også gerne se Arne Haugen Sørensens billeder, jeg mener også han har udsmykket en kirke ude på djursland

    SvarSlet
  5. Conny, jeg kan meget anbefale Ringkøbing.

    SvarSlet
  6. Jeg kan også kun anbefale ringkøbing kirke,vi bor her jo selv, men hører dog til rindum kirke, men vi er der jævnlig til forskellige ting, synes det er så flot der med både gammelt og nyt, og den døbefond er virklig flot :)

    SvarSlet