lørdag, november 22, 2008

Hen ad gaden.....

Når jeg træder ud af gadedøren hos Henrik, har jeg det her smukke syn af tårne og spir foran mig.
Og i dag med blå himmel.
Lidt henne ad gaden ligger "Samlerbørsen". Jeg stopper altid op foran den forretning. Den er så speciel i sit udvalg af varer.
I vinduet til højre for indgangsdøren er der elektriske tog, der kører rundt og andet gammeldags legetøj.
I det andet vindue til venstre er der gamle, antikke russiske ikoner.

Indehaveren af forretningen har fortalt mig, at han har en særlig forkærlighed for ikoner. De kommer ikke direkte fra Rusland, for der er det forbudt at købe ikoner og føre dem ud af landet. Han har gennem mange år haft tætte forbindelser til de Baltiske lande, og eftersom der bor millioner af russere der, er der også ikoner. Her er det tilladt at handle med dem og tage dem med til DK. De er spændende at kigge på - nogle er flere hundrede år gamle og koster flere tusinde kroner.
Hos blomsterhandleren så jeg en ny version af julebukken. De så meget dekorative ud, som de stod der i flok - groft udskåret i træ.

Vi har hygget os i dag og set nogen af the dear ones . Ældste af de sødeste og handsome har været her i eftermiddag. Overlægefruen ;-) og hendes mand har været her i aften. Jeg lavede ris på ægyptisk facon - 1/3 af risene brunes i gryden, hvorefter resten hældes i og koges på almindelig vis. De blev godkendt. :-)



4 kommentarer:

  1. Jeg synes også, at ortodokse ikoner er utroligt smukke og fascinerende. Men som med så mange andre ting ville man nok ikke have dem hjemme hos sig selv? Det hører til i det miljø...

    SvarSlet
  2. Sikke en samlerbørs, og hvor er det spændende med de russiske ikoner. Jeg vidste ikke, at man ikke må føre dem ud af Rusland.

    SvarSlet
  3. Nille, sådan er det med mange ting. Det er spændende at se på der, hvor det hører hjemme.

    SvarSlet
  4. Fisker, jeg bliver altid så fascineret af mennsker, der har en passion, som indehaveren af Samlerbørsen har med ikoner.

    SvarSlet