lørdag, november 29, 2008

Min amaryllis

Det er kun en uge siden, min amaryllis fik jord omkring de lange hvide rødder, der udgår fra det store løg. I løbet af de få dage, er der antydning til flere blade, og 2 er så tykke, så jeg tror, der er knopper i dem. Måske kommer der 2 blomsterstængler. Jeg kigger tit til den, vander den og vender og drejer den, så lyset falder på den på den rigtige måde. Den kan nok ikke nå at sætte blomst til jul. Men engang i januar vil den stå med 4 flotte blomster, der peger i hver sit verdenshjørne.Kursiv Da jeg gik forbi torvet med alle de mange amaryllis, kom jeg til at tænke på Den lille Prins. Han havde en rose på sin planet. Han plejede den, passede den og snakkede med den. Han troede, der ikke fandtes andre roser, og at hans rose havde fortalt ham, at den var uendelig speciel. Da han havde besluttet sig for at rejse, tog de rørende afsked med hinanden - rosen og den lille prins. Da den lille prins havde rejst rundt i nogen tid og besøgt forskellige planeter, kom han til den 7. planet, som var Jorden. Han fik øje på en vej, og pludselig stod han forbløffet i en have fuld af blomstrende roser. Han blev meget ulykkelig - her var 5000 akkurat mage til den eneste ene, og den rigdom og glæde han havde følt over den specielle rose, eksisterede slet ikke.
Kort tid efter mødte han ræven, som lærte ham, at det væsentlige er usynligt for øjet. Kun med hjertet kan man se rigtigt.
Han gik tilbage til roserne og sagde " I er smukke, men tomme. Min rose alene er mere betydningsfuld end jer allesammen, fordi det er den, jeg har vandet, den jeg har sat under en glasklokke, den jeg har dækket med en skærm - fordi det er min rose".
Ræven sagde " det er den tid, du har brugt på din rose, der gør den så betydningsfuld"
"Det er den tid, jeg har brugt på min rose........sagde den lille prins for bedre at huske det"
Jeg kan allerede mærke, at min amaryllis er meget smukkere end alle de mange eksemplarer, der står og venter på at blive solgt!

5 kommentarer:

  1. det er lige det den er :-) Tak for en dejlig historie, Betty :-)

    SvarSlet
  2. Det er lige præcis det den er, Lene

    SvarSlet
  3. Betty,

    Den historie er så smuk - og så sand... om det så er en rose eller noget andet, vi værner om i vores liv... jeg bliver aldrig træt af Saint-Exupéry's ord om Den lille Prins... tak!

    SvarSlet
  4. Nille, det gælder om at have noget at værne om, og det kan være helt forskelligt fra menneske til menneske.
    Hvad synes du om tegneserieudgaven?

    SvarSlet
  5. Jeg kan godt lide tegneserieudgaven - den er selvfølgelig lidt anderledes, og det ville være synd KUN at kende den. Men det er ikke en omfortolkning blot nogle andre tegninger... alle de rigtige ord er i den ;-)

    SvarSlet