tirsdag, marts 03, 2009

Mens det roder.....

Mens det roder, og maleren skal over det hele en gang mere i morgen, så går jeg og pusler med tanken om, at Lademanns Leksikon skal ud. Det fylder meget. Det er fra 70erne, så aktuel viden er ikke med. Nogen af de oplysninger, der er med, er forældede. Og man kan finde alt muligt på Google og Wikipedia.
Alligevel tror jeg, at de mange tykke bind ender i reolen igen. De bøger er så rigt illustreret, så bare det at kigge på billeder, er en fornøjelse. Den viden man finder på nettet er øjebliksbilleder. Det er et flygtigt medie. Man kan ikke tage bogen frem og glæde sig over en særlig indbinding eller papir i en lækker kvalitet.
Min genbo kom over til mig med Kristlig Dagblad fra i lørdags, og sjovt nok var der en artikel om bogreolen. Danskerne køber færre bøger - ikke fordi der bliver læst mindre, men fordi vi i høj grad finder faglig viden på nettet, og det skønlitterære og underholdningsmæssige kan downloades som lyd og billeder. Det forudsiges, at bogreolen i fremtiden vil huse særligt udvalgte bøger med affektions - og samlerværdi. Bogklubbøger, paperbacks, krimier og hurtigt fordøjet skønlitteratur vil være overflødig dødvægt i mange hjem, mener Henrik Byager, livsstilsrådgiver.
Tidens trend er, at de indkøbte bøger ikke beholdes. Man læser dem og forærer dem væk bagefter. Og lydbøgerne er blevet populære. Man kan gå tur, køre bil, lave mad osv., mens man lytter til en god bog.
Jeg er så meget bogmenneske, at jeg ikke identificerer mig med den trend, så mine bøger ryger tilbage i reolen!
Men jeg vil snart tage hul på det med lydbøger!

4 kommentarer:

  1. Ja, Lademanns, den har mine foräldrer, tror jeg i hvert fald. Men du har da ret i dine funderinger omkring böger. Her på matriklen låner vi dem mest på biblioteket.

    SvarSlet
  2. Uha - jeg kan slet ikke forestille mig et hjem uden masser af bøger. Hvis jeg låner en god bog på biblioteket, kan jeg finde på at købe den senere, fordi gode bøger bare må ejes :-)

    Jeg hører lydbøger i bilen, men kan slet ikke koncentrere mig om det derhjemme - hver ting til sin tid.

    Lademanns er til gengæld blevet smidt ud for en lille måned siden - på trods af de gode billeder - men hjemmet manglede efterhånden reolplads.

    SvarSlet
  3. Jeg har det lige som dig. Hvis jeg ikke havde alle mine bøger - gode minder om spændende historier, plots og personer - så synes jeg at mit liv ville blive lidt tomt og kedeligt. Jævnligt tager jeg jo også gamle bøger frem, bare for at læse en side eller to. Næh, jeg vil bestemt heller ikke af med mine bøger! Og jeg er heller ikke så moderne, at jeg kan følge med alle de der trends!

    SvarSlet
  4. Trædgård, jeg er også en flittig låner på biblioteket.
    Ellen, så I har taget beslutningen hjemme hos jer og smidt Lademanns ud.
    Jeg læser aldrig en roman mere end 1 gang, så dem låner jeg hos venner eller på biblioteket.
    Jens, det er så hyggeligt at tage en god bog frem og kigge lidt i den.

    SvarSlet