fredag, marts 20, 2009

På vej......

På vej til et ærinde, gik jeg op gennem passagen mellem Jyske Banks bygninger. Her er 2 meget smukke kunstværker placeret, så man får en dejlig oplevelse ved at gå der.
Øverst - med udsigt ned over søen er Jørgen Haugen Sørensens stenskulptur anbragt. Den hedder "sten på sten". Ned ad det skrånende terræn løber et sprinvand og på et plateu længere nede står Tollundkrukken. En kæmpekrukke lavet af Peter Brandes.
På krukken er Tollundmanden (bor på Silkeborg Museum) afbilledet sammen med symboler fra den tid han levede og blev henrettet, som var ca. 3-400 år før Kr. Han er det bedst bevarede oldtidsmenneske.

4 kommentarer:

  1. Ha ha, dem har jeg ikke set længe. Jeg boede i Kragelund som barn og havde konto i Jyske bank, så du kan tro jeg kender den øverste. Vi kaldte den dod for 'Wonderplast-hundelorten' :-D

    SvarSlet
  2. Stenskulpturen er meget smuk. Kunne godt tænke mig, at den stod i mit nærområde, så jeg kunne nyde den jævnligt.

    God weekend til dig!

    SvarSlet
  3. Klidmoster, det er da sjovt, at du har et "kælenavn" for skulpturen. Jeg synes, det er en flot passage.

    SvarSlet
  4. Lone, den er meget smuk. Det store træ nede ved søen er illumineret ved juletid, så en mørk decembereftermiddag er det særlig flot at kigge ned over.

    SvarSlet