mandag, april 20, 2009

En weekend

Jeg har haft en dejlig weekend med mange forskellige indtryk. Fredag aften fik jeg min julegave fra pigerne. Egentlig havde jeg ønsket mig, at vi sammen skulle gå til nytårskoncert her i byen, men den er populær og billetterne bliver hurtigt udsolgt, så det nåede vi ikke. I stedet blev jeg inviteret til Sound og Music i Musikhuset i Århus. Det var en flot forestilling og en rigtig hyggelig aften. Når de 2 inviterer, så er jeg med på hvad som helst - næsten da!
Det har også været teologi-weekend. I de sidste 2 timer havde vi det nye fag, som begyndte efter jul, og som jeg havde mange forventninger til. Jeg er bare skuffet og frustreret. Det virker som om lærerne - de er 2 - kører på en tilfældig rutine. Uforberedte og uden en plan for undervisningen. De viste heller ikke, hvad deres tema ville være næste gang. De er sikkert gode til deres arbejde (som ikke er undervisning) Nå, der er ellers mange gode undervisere på studiet. Det kom nok til at fylde lidt meget for mig, fordi det var de sidste timer om søndagen. Heldigvis var dagen ikke forbi, da undervisningen sluttede.
I Riisskov var der skøn forårsstemning. Et lille bøgetræ var helt sprunget ud.
Anemonerne står som i Sebastians sang:
"Åh anemoner, dækker hele jorden li'som sne
Åh anemoner, snart får jeg vel sommeren at se"
"Åh anemoner, lad mig sove i din hvide seng.
Åh anemoner, under stjerner i en blomstereng."
Vi synger den i koret.
Der er også masser af ramsløg i Riisskov. Vi tog en lille håndfuld med hjem, og finthakket blev de det grønne drys på kartoflerne. De smager som hvidløg.
Jeg bliver aldrig færdig med at undre mig over den oase, der ligger i gården mellem 4 blokke i den meget befærdede del af Århus, hvor Henrik bor. Der er store skyggefulde træer, mange små terrasser og siddepladser og en legeplads, der bliver flittigt brugt. Fuglene synger, tyrkerduerne kurrer og trafiklyden er helt væk. Lige nu blomstrer et mirabelletræ og står som en hvid sky, der er landet.

8 kommentarer:

  1. Det lyder til, at du har haft en dejlig weekend bortset fra at en lærer, ikke altid er lærer.
    Det minder mig om da Tommy Kenter, skulle spille med i et stykke som skulle sættes op af Annisette og Thomas Koppel, (tror jeg han hed), de havde ikke styr på noget som helst, og Tommy kunne leve med det, og forlod det hele under prøverne.
    Parret var jo eminente til musik, men det betyder jo ikke de kunne sætte en forestilling op.
    Det kom jeg til at tænke på, da jeg læste om "dine" lærere.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  2. Sikken nogle dejlige billeder. Jeg får helt lyst til at tage en tur i skoven og se anemonerne.

    SvarSlet
  3. Åh, i Riisskov har jeg gået mange skønne ture. Ramsløgene har jeg aldrig lært at spotte, men det kunne da være sjovt at kunne bruge dem. Er det dem, man også kalder skovsyre?

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke, det lyder som en parallel. Eminente musikere eller sjælesørgere er ikke nødvendigvis lige så eminente lærere. Ha' en god dag. Knus Betty

    SvarSlet
  5. Jens, det skulle du gøre. Sådan et anemonetæppe er meget smukt og varer kun kort. Når bøgetræerne er sprunget ud og skjuler lyset i skovbunden, så forsvinder de.

    SvarSlet
  6. Annette, der er helt vidundeligt i Riisskov. Ramsløg er ikke det samme som skovsyre. Bladene er store, ovale (lidt som liljekonvaller i facon) men meget større og tynde, og de bliver hurtigt slatne, når de er plukket. De springer snart ud med hvide blomster. Jeg har kun set dem på Bornholm og i Riisskov, men jeg kan se, de bliver brugt i opskrifter i år. Du vil helt sikkert kunne anvende dem i nogen af de lækre retter, du laver.

    SvarSlet
  7. Det lyder som en dejlig weekend, trods undervisere med manglende evne til at undervise ;-)

    Og jeg synes det er så dejligt med de baggårde, hvor der er liv og grønt at skue :-)

    SvarSlet
  8. Lene, det er så fantastisk med de engang så kedelige baggårde, der nu er frodige haver.

    SvarSlet