mandag, januar 11, 2010

solopgang og fugle

Solopgangshimlen er taget fra mit køkkenvindue.
Foran mig ligger Sportscentret og spærrer, men kigger jeg opad, så er der mange farvenuancer og skyformationer, der hastigt ændrer sig.
Jeg synes, det er spændende at lægge mærke til.

Vores lokale naturvejleder, Jan Kjærsgaard, udtalte for et par dage siden til avisen, at vi ikke behøver at fodre fuglene. De stærke overlever uanset hvad. De svage dør, og det er godt, de ikke fører deres gener videre. Måske udtalte han sig ikke helt så hårdt, men det var essensen i det, han mente.
Vi fordrer for vores egen skyld. Og det fortsætter jeg så med. Solsortene sidder tidligt på kanten af min terasse og kigger anklagende ind, hvis der går for lang tid inden de får et par håndfulde solsikkefrø, et halvt æble og nogle rosiner.

8 kommentarer:

  1. Sol og skyer kan man få lang tid til at gå med at betragte :-)

    Håber de naklagende blikke er stoppet ;-)

    SvarSlet
  2. Ja, det har du ret i, Lene.
    De anklagende blikke kommer, når der ikke er foder - og så hjælper det, når jeg lægger noget derud.
    Tror jeg. ;-)

    SvarSlet
  3. Ja, det er et dejligt syn af skyerne, Betty!
    Jeg fodrer jo fuglene hver dag og kan se, at især solsortene er helt desperate, når jorden er dækket af sne. Jeg glæder mig over få lejlighed til at betragte alle fuglene og at tage billeder :-)

    SvarSlet
  4. Sikke et dejligt billede. Det er da hyggeligt at fordre fuglene og de er nok glade på trods af diverse råd ;-) KNUS

    SvarSlet
  5. Naturvejlederen har jo rat,men vi kan jo godt lide at side og betrakte fuglene der kommer foderbrættet.

    SvarSlet
  6. Madame, fuglene i haven belønner os med deres tilstedeværelse, synes jeg. Du plejer at få nogle fine billeder af "dine" fugle


    Tina, det er jo så hyggeligt.


    Coony, det er dejligt at se fuglene. Jeg vil bare gerne have flere slags. Det er solsorte og skovspurve for det meste.

    SvarSlet
  7. Hej Betty.
    Jeg sidder i Brux og længes efter Danmark, men det er skønt at se dine billeder og læse dine beskrivelser af vejr og natur.
    Og vi bruger også formuer på foder til fuglene, inkl. billige havregryn til rødkælken, som nægter at æde den dyre luksusblanding.
    Vi har også købt nogle mejsebolde, som alle fuglene, også mejserne, ganske enkelt nægter at æde. Ved nogen mon hvorfor?
    Mange hilsner fra EU-eksilet
    Poul

    SvarSlet
  8. Poul, velkommen til fra Brux. Jeg er sikker på, der er en god betjening på jeres fuglerestau ;-)
    Men det er som om fuglene ikke gider mejseboldene i år. Er det en ny opskrift fra fabrikantens side?Hos mig er der ikke afsætning for havregryn. Men hampefrø er meget populært.

    SvarSlet