lørdag, juli 31, 2010

En anden egn.

Min nabo passer hund og sommerhus for sin søn, der er på ferie sydpå med sin familie.
Hun havde inviteret, og i går kørte jeg ud på Helgenæs - dråben under Jyllands næse. Jeg har aldrig før været derude på den sydligste del af Djursland, og selvom det regnede, var der betagende smukt, især den sidste halve times kørsel på små snoede veje.

Nu har jeg jo lige anprist Lemvig og omegn, men Helgenæs står bestemt ikke tilbage.



Iklædt regntøj gik vi en dejlig tur langs vandet, mens hundebarnet tumlede rundt med spændende pinde.
Det er noget af en udfordring for mig at fotografere dyr. De bevæger sig så hurtigt.
Jeg synes, koen er sådan et dejligt dyr, og jeg prøver tit at få et billede, men jeg er ikke tilfreds med mine resultater. Når køer opdager et menneske, kommer de hen til èn, og så er motivet ødelagt. Måske kræver det en linse, der kan nå langt.


Ved det dejlige sommerhus med udsigt over vandet var der masser af ribs, og jeg fik et tilskud med til min romtopf.



Efter en skøn middag med friskfangede rødspætter kørte jeg til Århus. Det var mørkt og frysende koldt, og for første gang i lang tid måtte jeg have varme på i bilen.
Noget af en kontrast til den seneste tids smeltende varme.

7 kommentarer:

  1. Helgenæs er en bedårende plet. Intet mindre.

    Bare sommeren nu ikke helt har forladt os. Det er ok med en lille pause....

    SvarSlet
  2. Der er rigtig smuk Helgenæs,har været der flere gange.Jeg synes virkelig, at du har fået et rigtig godt billede af hundebarnet, men du har nok rat, at både du og jeg kunne tage nogle flottere dyrebilleder, hvis vi hade en linse.

    SvarSlet
  3. Der er så smukt... jeg var der for to år siden i forbindelse med en fætter-kusinefest. Inden vi vendte næsen hjemad, kørte vi hele området tyndt, for det er ikke lige et sted, vi kommer hver dag - og også vi var meget betagede af stedets skønhed.

    Og... sommeren har heldigvis ikke forladt os - her er den vendt tilbage :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder som en rigtig dejlig udflugt! Jeg har aldrig selv været på Helgenæs, men dine billeder viser et meget smukt landskab.

    Her har vi haft stegende varme i weekenden, og sommeren må gerne vare længe endnu :-)

    SvarSlet
  5. Hvor er Danmark et dejligt land! Jeg har, så vidt jeg husker, aldrig været på Helgenæs, det er en fejl, det kan jeg godt se på dine billeder. Jeg synes bestemt ikke, at der er noget at klage over mht. det foto du viser af det stolte hundebarn.
    Jeg blev helt flov da jeg læste dit forrige indlæg. Jeg kendte til Rom´s eksistens, men at der også er en Victoria Street Station, det var jeg ikke klar over ☺, jeg har noget ikke hørt ordentlig efter i geografitimerne for mange år siden. Hvor er det sjovt med øjnene på stenene.
    En rigtig god dag til dig, Betty.

    SvarSlet
  6. Eva, du kommer vel også der omkring i sommerhus? Der er dejligt.


    Conny, der skal nok en stor linse til, men tak for din kommentar.


    Ellen, jeg kan godt forstå, I kørte grundigt igennem området, da I var der. Der er smukt.

    SvarSlet
  7. Madame, der er mange smukke steder her til lands. I har måske haft mere sommervarme på Sjælland, end vi havde her i weekenden?


    Annette, jeg tror ikke, du har været uopmærksom i geografitimen. En sommerhusbeboer (glemt navnet - en forfatter) fandt noget vraggods. Bl.a. navnet Victoria fra et skib. Han tog træet med sig hjem og hængte det op på sit sommerhus, som derefter hed Victoria. Og han havde indflydelse nok til at det nærliggende trinbrædt/stoppested kom til at hedde Victoria Street Station.
    Iøvrigt mener jeg, den store station i London kort og godt hedder Victoria Station? og så er der også Liverpool Street Station.
    Men det er nu nok lige meget. ;-)

    SvarSlet