tirsdag, juli 13, 2010

En familiekomsammen

Jeg har været en tur i Thy igen.
Min fætter, der har denne her dejlige udsigt til sine ammekøer fra sit køkkenvindue, havde inviteret fætre og kusiner til fødselsdag.

                                                             
Det var en rigtig hyggelig dag med en masse lækker mad og godt vejr til at være ude i den store have. Og med 10 ud af 12 mulige fætre/kusiner var det også et gensyn med de fleste familiemedlemmer på min fars side. Jeg konstaterer med lidt vemod, at det ikke mere er med samme lethed, jeg kan slå over i den lokale dialekt. Da min mor levede, fik jeg hele tiden holdt den ved lige sammen med hende. Nu går der for lang tid imellem, jeg snakker med gamle thyboer. For min niece (og alle børn, tror jeg) er dialekten vist gledet ud.

                                                                             
    Jeg kørte søndag aften og opdagede til min overraskelse, at der var andre biler på vejen. Jeg havde troet, alle sad foran skærmen og så VM.
Så der fik jeg lige ændret lidt på min fordom. Jeg fik også set, at farven grøn har mange nuancer på årstidens mark.

  På vejen hjem i går aftes kunne jeg se lidt nord for Frederiks, at der var meget truende skyer foran mig. Et øjeblik efter billedet var taget, udbrød det vildeste renvejr, jeg har været ude i. Heldigvis var jeg ikke ude. Men jeg listede afsted i sneglefart, mens regnen trommede på bilens tag og himlen flængedes af kæmpestore lyn.
Da jeg nåede hjem, var det tørvejr og naboen inviterede til vin på sin terrasse.                                                                                                                      

5 kommentarer:

  1. Det sidste billede viser jo med al tydelighed hvor hurtigt vejret lige for tiden skifter :-)

    SvarSlet
  2. Lyder som en skøn familiefest. Vi måtte også ud i regnen, da vi passer smådyr over ved vores datter,så vi måtte over for, at lukke hunden ind da den er bange i tordenvejr.

    SvarSlet
  3. Det er lidt trist, at dialekterne er ved at forsvinde - men det lyder som om, I har haft en skøn familiekomsammen, Betty!

    SvarSlet
  4. Lene, det er virkelig meget omskifteligt, det vejr vi har.


    Conny, stakkels hund. Man kan ikke forklare dem, at det går over igen.


    Madame, jeg synes også det er lidt trist at dialekterne forsvinder. Ja, vi havde en rigtig hyggelig komsammen

    SvarSlet
  5. Det lyder som en af de dage, der vil ligge og hygge sig i hukommelsen meget længe :-)

    God familiekomsammen og så et herligt og forrygende uvejr, som jeg bare er helt vild med.

    Jeg tror - måske naivt - ikke, at dialekterne helt forsvinder, men de bliver givetvis mere eller mindre udvandet med tiden.

    SvarSlet