mandag, august 02, 2010

P1

Mens jeg syslede i køkkenet her i formiddags, hørte jeg radio. Sommergæsten var Frank Erichsen også kendt som Bonderøven på DR2. Indtil nu har det været kanalens største seersucces. Det er også et af mine favoritprogrammer.
Det var spændende at høre, hvordan lille Franks lege meget tidligt handlede om at bygge og at dyrke afgrøder. Hvordan han som 16 årig kom på en naturhøjskole i Norge og året efter arbejdede i Nordnorge og lærte mange færdigheder i drømmen om at blive pelsjæger. Han valgte dog at rejse hjem og gå i gymnasiet, som blev en spændende tid for ham. Han boede i en hytte ude i skoven uden el og indlagt vand, og på hestekøreturen med studenterhuen og klassekammeraterne købte han to føl af kusken.
Det jeg bliver optaget af er, at han så tydeligt mærker, hvad der er vigtigt for ham, og i så ung en alder fører det ud i livet med så stor glæde og så stor entusiasme, selvom det er et liv, der er meget anderledes end de flestes. Samtidig er han ikke den moraliserende type med løftet pegefinger. Han er bare glad og dygtig til at omgås dyr og til at bruge værktøj.
Meget tidligt begyndte Frank at læse John Seymours "Håndbog i selvforsyning". Den bliver af og til nævnt i programmerne.
Radioværten var gået ind på Københavns Bibliotek for at låne netop den bog, men den var udlånt og der var lange udsigter, og selv læsesalens eksemplar var væk. Det er pudsigt, at den bog appellerer til folk i en storby som København.


Det næste program handlede om sundhed, som i ekstreme tilfælde udleves som var det en religion. Ole Hartling, læge på Vejle Sygehus var gæst. Der skrives utallige bøger om kost og motion. Om livsstil i det hele taget. Om hvordan vi optimerer vores lykke og vores helbred.
Måske glemmer vi os selv og vores sunde fornuft og bare halser efter den "guru", der kommer med det nyeste sundhedsbudskab?
Jeg er vild med P1.
Forhåbentlig får den kanal lov til at leve længe!
Og således underholdt fik jeg skyllet de sidste ribs og lagt dem i romtopf'en.

4 kommentarer:

  1. Længe leve P1!!!!
    Jeg hørte også Bonderøven i formiddags, sammen med mine 2 drenge på 17 og 21, og vi nød det alle 3. Herlig radio.

    SvarSlet
  2. Eva, det må være hyggeligt at lytte til radio sammen med dine store drenge. Jeg har hørt eller læst andetsteds, at Frank får mails fra mange unge, som er tiltrukket af hans måde at leve på.

    SvarSlet
  3. Hvor var det spændende at læse, Betty - jeg må se, om programmet med Bonderøven ligger på nettet, så jeg kan høre det i morgen. Ja, længe leve P1!

    SvarSlet
  4. Madame, jeg tror du kan finde den på nettet. Den kan anbefales

    SvarSlet