torsdag, august 26, 2010

Wie geth es?

Hvad er det lige man siger, når man render forbi hinanden jævnligt hjemme eller på arbejdspladsen??
Hva' så??
Hej-hej.
How goes?? (måske Henriks hjemmelavede - eller ??)
Wie geht's??  'schøn und so weiter'  (yngstes favorit engang)

Nå, men jeg skal til at finde ud af, hvordan jeg finder de tyske u'er og ø'er på computeren.
Efter at have talt om det længe, har jeg endelig meldt mig til et tyskkursus. Jeg undrer mig tit over, at vi er så lidt orienteret mod, hvad der foregår i vores store naboland. De må da også lave gode film? Eller litteratur, eller musik? Vi bliver mest præsenteret for verdens mangfoldighed på engelsk. Ikke at jeg har ambitioner om at kunne læse skønlitteratur på tysk eller følge med i politiske debatter. Men bare for sjov.
Jeg har ikke haft tysk siden engang i 60erne, og niveauet på kurset er 10 klasse.
Og jeg skal da lige love for, der undervises på en anden måde en dengang. Ja - selvfølgelig.
Hvis jeg troede, jeg bare skulle sidde på min flade og læse op og høre andre læse op og lære grammatiske remser, så opdagede jeg noget helt andet.

Vi blev sat i gang med at interviewe hinanden.



Vi skulle tale med 6 forskellige mennesker i klassen. Vi skulle efter et skema undersøge, hvem vi havde 'intet' tilfælles med, hvem vi havde 'noget' tilfælles med, og hvem vi havde 'meget' tilfælles med.
Vi havde 5 min. til hver samtale og skulle igennem emner som: hobby, fjernsynsvaner, restaurant, ferie, mad, sundhed, bøger, musik, indkøb, uddannelse, arbejde,stress, børn/dyr.
5 min. er meget kort tid, men det er utroligt, så langt man kan komme omkring alligevel. Det skulle selvfølgelig foregå på tysk. Den efterfølgende opsamling på, hvem vi havde mest og mindst tilfælles med var selvfølgelig også på tysk. (det var ikke kun mig, der havde hjemmelavede vendinger......)
Det interessante for mig var, at jeg havde ingenting tilfælles med en 37 årig kvinde. Vi havde kun det tilfælles, at vi har børn. Hun er smed. Hende måtte jeg snakke med i pausen.
Ellers var der flest krydser i 'noget' tilfælles hos alle.

Sådan et par timer gik hurtigt. Meeen, der kommer nok noget terperi senere. Jeg kan i hvert fald ikke huske grammatikken.....

4 kommentarer:

  1. det lyder som en sjov måde at møde nye mennekser på og samtidig få kastet sig ud i det tyske sprog :-)

    Gutes Tag :-)

    SvarSlet
  2. Danke es geht mir gut und wie geht es dich?
    Ak ja, hvor er sprogundervisningen nu til dags meget anderledes end i vores skoletid.
    I 1996 tog jeg et tysk kursus på 10kl.Det var på den måde du skriver, og det synes jeg er dejligt med "tvungen" konservation eleverne imellem.

    SvarSlet
  3. Lene, det var sjovt. I hvert fald i første omgang. ;-)

    SvarSlet
  4. Manna, så du har også været i gang som voksen. Fra '96 og til nu, er der nok ikke så stor forskel i undervisningen. Det der især er anderledes fra min skoletid, er netop konversationen. Og hvor er det meget mere nyttigt.

    SvarSlet