søndag, september 19, 2010

Den smager for voldfråderen....

Den her Othello, den smager da for voldfråderen.


Er du forvirret, eller har du allerede taget sprogtesten, der går ud på at fastsætte din sprogalder?

Dansk Sprognævn står i spidsen for kampagnen Gang i Sproget. Formålet er at skabe accept af og respekt for forskellige sproglige variationer. Der vi blive taget puls på dialekter, fagsprog, ungdomssprog, generationssprog, tegnsprog, fremmedsprog, det talte sprog og det skrevne sprog.
Vi vil sikkert høre mange sjove ting i de to år kampagnen løber.
Hvorfor siger jyder, at noget er træls? Hvorfor siger københavnere, at noget er nedern?

Men gå ind på gangisproget og find testen, der fortæller din sprogalder. Den er sjov.
Der er 14 forskellige udsagn.
For hvert udsagn er der 5 svarmuligheder, og du 'vinger af ' ved det svar, der passer bedst på dig.
Tilsidst får du konklusionen, der fortæller din sprogalder.
Henrik og jeg fik samme svar:
Du er skindød og 80+   !!

Testen er tydeligvis målrettet unge.
Jeg prøvede at gå testen igennem igen og  svarede med alle de ungdomsslangudtryk, som jeg ikke bruger. Voldfråderen er et af de ord, der kan bruges, hvis du vil rose kokken, der har lavet en lækker pizza.
Så var min alder 0.
;-)
Prøv den. Tør du at offentliggøre din sprogalder? ;-)

10 kommentarer:

  1. 80+ til mig......valgmulighederne var nu også lidt søgte.

    Mon ikke man skal være stolt af resultatet (selvom man "kun" er 52)

    SvarSlet
  2. Jeg prøvede testen forleden, og fik 40+, og blev ikke klogere af det resultat.

    SvarSlet
  3. Eva, jeg synes også valgmuligheder er lidt specielle.
    Men man skal nok tage det for den leg, det er.
    Du er da ung til at få 80+. Ja, du skal da være stolt af resultatet

    SvarSlet
  4. Hold da op, Manna. Du har godt nok en ungdommelig sprogalder. ;-)

    SvarSlet
  5. LOL - og jeg er 130+! Det sjoveste af det hele er at jeg kun blev noedt til at bruge min fantasi i to tilfaelde, resten af tiden var det mit oprigtige svar! LOL!

    SvarSlet
  6. Jeg følger dig i tykt og tyndt :-) Og blev også 0 år ved næste gennemgang

    SvarSlet
  7. 40+ til mig hi hi. Sprog muggen..... stod der og sidste udtryk inden min nedtur var klap lige hesten. Jo det passer vist meget godt. Sikke alle de nye udtryk! Dejligt med lidt sjov fra morgenstunden... Uhm jeg VIL ha Othello lagkage til morgenmad ;-) KNUS♥

    SvarSlet
  8. Haha, det var virkelig sjovt Betty - jeg er over 80, kan jeg forstå :-)

    Der var en del udtryk, jeg aldrig har hørt om, men jeg elsker nu også lidt gammeldags udtryk ...

    SvarSlet
  9. 80+ til mig, men jeg synes lige som dig Betty, at valgmulighederne er specielle, men det var da rigtig sjov at prøve

    SvarSlet
  10. Tina i London, det var da det sjoveste resultat. 130+. Men flot, at du kunne kende så mange af udtrykkene.


    Lene, om ikke andet, så får vi stiftet bekendtskab med nogle nye udtryk. ;-)


    Tina, flot at du kan sidde så langt fra fædrelandet og lave den test. Du har jo også lige været i DK ;-)
    Nej, så vil jeg ikke dele morgenmad med dig, hvis du skal have Othello. Så må du få det hele.
    Jeg skal et godt stykke hen på eftermiddagen.


    Madame, vi er vist mange, der scorer 80+, selvom der er mange år til vi er der.


    Conny, ja den er sjov at prøve.

    SvarSlet