lørdag, oktober 30, 2010

Himmelbjerget og kor

På vej hjem fra Ry sidst på eftermiddagen, drejede jeg til højre og standsede ved Himmelbjerget for at gå en lille tur.
Der var ikke mange mennesker, men der var stadig flammende, glødende farver på mange træer.
Dis og tåge lå ud over vandet, men udsigten fra toppen er alligevel upåklagelig.



Der er mange mindesmærker på området fra parkeringspladsen op til toppen.
Jeg har ikke tidligere lagt mærke til kvinde-egen.
Den blev plantet i forbindelse med et stort grundlovsmøde i 1915 for at markere, at kvinder havde fået valgret med virkning fra 1918.
Underligt at tænke på, for 100 år siden havde kvinder ikke valgret her i Danmark.

Kvinde-egen er det store træ, der har tabt næsten alle blade.


Jeg har været til korworkshop i Ry i dag. Min favorit blandt korledere og dirigenter, (jeg kender ikke så mange) Erik Sommer, har sådan en legende og humoristisk tilgang, til det at få en flok mennesker til at synge sammen. Det har været en dejlig dag med sang og grin.
Om to uger løber det store arrangement Silkeborg Synger i Kor af stabelen, og af programmet fremgår, at Erik Sommer er dirigent.
Så er jeg på pletten.

11 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig dejlig dag. Korsang med en god dirigent er der ikke meget, der slår. Og en tur på Himmelbjerget lige nu med de skønne efterårsfarver må også være dejlig.

    Jeg var ellers på vej til Silkeborg Bad for at høre kor (fra Århus og Polen), men så passede det ikke lige med bilen og resten af planerne i familien. Øv.

    God søndag.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Hvor får du nået meget, Betty, det gør mig glad :-)
    Og sådan en dag med sang og vandretur til toppen af Himmelbjeregt er da en skøn gave. God søndag til dig :-)

    SvarSlet
  4. Selv om der er dis og tåge, så afslører dine billeder de smukke efterårsfarver omkring Himmelbjerget.
    Det lyder også til at have været en skøn dag I har haft Ry. Dejligt at bruge en dag på noget man godt kan lide og i selskab med dejlige mennesker.
    Held og lykke med skridttælleren, hvis det kan være dig til nogen trøst, så har min mand ikke haft problemer med den han har.
    En fortsat rigtig god søndag til dig.

    SvarSlet
  5. Det må være dejlig lige, at smutte forbi himmelbjerget og få lidt frisk luft,Efter en dejlig dag med sang og godt selvskab.

    SvarSlet
  6. Hvor må det have været et flot syn på Himmelbjerget - dis eller ej.

    Jeg håber I finder jeres kastanjetang et eller andet sted - jeg skal kigge efter en, og jeg siger til, hvis jeg finder en :-)
    Jeg elsker kastanjer, men jeg får spist alt for meget smør, så jeg spiser dem stort set aldrig...

    SvarSlet
  7. Eva, jeg ville gerne have hørt koret på Silkeborg Bad.
    Ærgerligt, du ikke kom afsted

    SvarSlet
  8. Det er da dejligt at gøre dig glad, Lene. ;-)
    Du siger det så rigtigt 'sådan en dag er en gave'

    SvarSlet
  9. Annette, så din mand har også en skridttæller.
    Ja, mon ikke jeg får gang i den

    SvarSlet
  10. Conny, det er jo tit sådan, når man har en seværdighed tæt på, så ser man den ikke. Jeg skal i hvert fald aktivt huske og vælge at gå der.

    SvarSlet
  11. Ellen, der er smukt ved Himmelbjerget.
    Min svigersøn har fundet en kastanjeskærer i en schweizisk netbutik (så vidt jeg forstår) Men da jeg ville bestille, opstod der et lille problem?? (jeg tør snart ikke skrive om mine netproblemer mere ;-))
    Men næste gang jeg ser ham, så løses problemet.

    SvarSlet