torsdag, oktober 21, 2010

I Bazaren

I den nyeste del af Bazar Vest ligger et stort bolighus, som jeg vil kalde indvandrernes pandang til Ikea.
Somali-enlig-mor, som jeg læste lektier sammen med engang, har været på udkig efter en ny sofa, og i dag blev den købt i Istanbul Møbelhus.
Først blev jeg helt overvældet og forbløffet over de store, kraftige møbler og sengemiljøer med farver og flæser. Og forbavset over, at det kan sælges i Danmark.
Så kom jeg til at tænke på, hvor glade skandinavere rundt om i verden bliver, når Ikea åbner en afdeling der i langtbortistan, hvor de bor.
Og selvfølgelig har vi forskellig smag.


Mætte af de mange syns og duftindtryk og Bazarens bedste rullekebab, fik vi en skøn te med kraftig kardemommesmag.
Da jeg spurgte efter opskriften, kunne kvinden bag disken kun sige 'min mand'.
Og han var ikke tilstede.
Men jeg gik hjem og kværnede mine kardemommekapsler og puttede smulderet ned i tedåsen med almindelig Darjeeling Tea.
Sådan gik det til, at jeg nu kan sidde med en eksotisk te ovenpå en dag med eksotiske oplevelser.

10 kommentarer:

  1. Bazaren er et skønt sted med fantastiske syns- og lugteindtryk.
    Den ide med kardemomme i teen lyder dejlig.

    God fredag.

    SvarSlet
  2. Skønt! Jeg ville nok betakke mig for at skulle sove i den lilla seng... den må helt sikkert give mareridt :-)

    Men som du ganske rigtigt skriver - smag og behag er forskelligt og jeg personligt er da glad for, at jeg har IKEA - belgierne er også lidt for glade for meget tunge træmøbler med udskæringer osv.


    Det er et skønt udtryk for den internationale verden vi nu lever i - og dejligt, at man kan rejse lidt væk så tæt på hjemme.

    SvarSlet
  3. Det er meget spændende, at se hvordan andre indretter sig, efter min smag er det lidt for farverigt.
    Kan du have engod weekend

    SvarSlet
  4. Det må sjovt at se en forretning med de store svulstige møbler, Betty - det synes jeg aldrig man ser her i nærheden.
    Og sikke en fin idé at komme kardemomme i teen, det må jeg prøve :-)

    SvarSlet
  5. Eva, det er lidt som at være under sydligere himmelstrøg, når man er i Bazaren.

    SvarSlet
  6. Nille, det lilla sengemiljø fik Zahra til at sukke.... Hun mener, det er enhver afrikansk piges drøm at få det i bryllupsgave. ;-)
    Jeg kan godt forstå, du er glad for Ikea.

    SvarSlet
  7. Conny, det er interessant at se, hvordan andre indretter sig, og spændende at der er så rig mulighed for at få sine drømme opfyldt

    SvarSlet
  8. Madame, måske er Istanbul Møbelhus det eneste af sin slags i Danmark. Møblerne laves i Tyrkiet.
    Hvis der kommer mælk og rigelig sukker i kardemommete'en, så er den i retning af tchai te. Jeg bryder mig bare ikke om så meget sukker.
    men spændende at eksperimentere.

    SvarSlet
  9. Uhadada - jeg har aldrig set noget lignende og det er vist heller ikke noget for mig. Til gengæld er det jo dejligt at vi ikke alle sammen bor fuldstændig ens. Hvor ville det være kedeligt at besøge hinanden. :D

    SvarSlet
  10. Jens, det ville nemlig være noget så kedeligt, hvis vi boede ens. ;-)

    SvarSlet