lørdag, oktober 09, 2010

Råbekoret.

De sædvanlige taler og sange blev krydret med et usædvanligt og festligt indslag, da jeg var til min tidligere kollegas 60 års fødselsdag i går aftes.
Festen blev iøvrigt afholdt på Ømborgen, som er den katolske kirkes kursuscenter, der ligger i et helt fantastisk smukt naturområde i nærheden af Ry. Langt ude i skoven. Jeg vidste ikke, der findes sådan et sted, der kan lejes. Det er åbenbart populært, for fødselaren havde været så heldig at få en weekend på et afbud. Ellers skal man være ude i meget god tid for at kunne leje det.

Det festlige indslag blev sat i gang af en gæst, som hører til fødselarens nuværende kollega-kreds. En ung gravid kvinde. Og når jeg nævner det, er det fordi hun præsenterede sig selv som 'råber', hvad jeg ville forbinde med store stærke mænd (hvis jeg iøvrigt vidste, hvad det var at være 'råber') og ikke med en lille kvinde.

Vi blev delt op i 3 grupper ude på gulvet, og så blev vi ellers sat i gang med at råbe et tillykke. 'Til-til-til-lykke' råbte det ene hold. 'Tillykke-tillykke-tillykke' råbte det andet hold. 'Tillykke-Betty-tillykke-Betty' (vores navnesammenfald gav tit forviklinger, da vi arbejdede sammen) råbte det tredie hold.
Rytmen er det helt bærende i sådan et råbekor, og vi blev dirigeret og instrueret rigtig fint, så i stedet for at synge en kanon, råbte vi en kanon.
Da vi havde fået stemmerne på gled og var blevet modige nok til at råbe rigtig højt, lød det bare fantastisk godt.




I Århus findes Råbekoret Tinnitus. Det blev startet af min med-gæst og hendes kammerater i gymnasiet for nogle år siden, inspireret af et finsk mande-råbekor. De øver sig, og de optræder til forskellige arrangementer. Jeg er sikker på, det lyder godt. Vi fik det i hvert fald til at lyde godt på kort tid, og det er det sjoveste, jeg har været med til længe.

4 kommentarer:

  1. Det er så fantastisk at opleve noget nyt,- måske oven i købet noget som man ikke ventede.
    Det lyder virkelig festligt med råbekor.

    God lørdag.

    SvarSlet
  2. Et råbekor... det har jeg da aldrig hørt om før, men det lyder særdeles festligt.
    Og så kan alle vi uden sangstemme pludselig også være med ;-)

    SvarSlet
  3. Eva, det var sjovt og overraskende

    SvarSlet
  4. Ellen, jeg havde heller aldrig hørt om det.
    Og man behøver ikke være bange for at synge falsk. ;-)

    SvarSlet