tirsdag, november 16, 2010

Fatamorgana.

Foredraget i går aftes var det 4. i rækken om fotografiet. Overskriften var 'Grimt og Smukt'
Det var Morten Bo, der gav os sit bud på det emne.
Han er leder af Danmarks fotografiske Billedkunstskole, der også hedder Fatamorgana.
Jeg vil nok hellere kalde det en performance end et foredrag.
Vi fik et blik på udviklingen i Danmark, fra sidst i 50erne til begyndelsen af 90erne sammen med Jørgen Bos udvilking som menneske og som fotograf, set gennem hans linse.
Billederne kommenterede han med korte sætninger og stikord efter et manuskript. Det var sådan set fint, men lidt kedeligt og langtrukkent. Der var en del mennesker, der gik undervejs.
Fra begyndelsen havde han bedt om, at den time og tre kvarter, som vi havde med ham, blev uden pause.
Det var også i orden.
Men så kom der en ufrivillig pause, idet teknikken brød sammen. En mand med teknisk snilde stillede grejet op i et lokale ved siden af.
Vi ventede ca. 20 min. og der var yderligere nogle tilhørere, der gik.
Jeg undrede mig over, at Jørgen Bo forholdt sig fuldstændig tavs i den tid. Og især efter jeg har set Fatamorganas hjemmeside. Han gjorde kun opmærksom på skolens www., men fortalte ellers ikke om den.
Det ville have været rigtig spændende at høre mere om den skole. Der er så unikke billeder at se og historier at høre.
Aspirantklassen er for de 12-16 årige. Der er undervisning 1 gang om ugen i 4 timer, og det koster 1.200 kr om måneden og foregår på Amager, så det udelukker en del unge.
Men prøv at se på hjemmesiden, hvad sådan nogle unge mennesker kan. Jeg er helt imponeret.
Morten Bo kan også meget mere, end det indtryk vi fik, kan man se på hans hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar