lørdag, juni 18, 2011

Sommerkoncert.

Vi var vist i overtal os uden børn, der var til sommer-familie-koncert med Aarhus Symfoniorkester  i dag.
Temaet var at formidle klassisk musik til dem, der ellers ikke lytter til den slags musik.
Jens Andersen (Polle fra Snave - det må være irriterende) var den, der skulle introducere os til musikken.
Han spillede en person, som ikke forstod nogen ting, og som syntes, at klassisk musik var kedeligt og søvndyssende at høre på.


Han fistrede rundt mellem orkestermedlemmerne og prøvede at få bekræftet sine fordomme.
Efterhånden blev han mere og mere glad for det han hørte og formidlede med stor indlevelse de følelser og billeder, han oplevede. Og som han understregede, ikke ikke nødvendigvis er det samme for andre.
Det hjalp også at slå ørerne og lyttelapperne ud.


At det kræver rigtig mange daglige øvetimer at blive så dygtig til at spille som orkestrets medlemmer, blev fint illustreret af 19 årige Flavia Jørgensen  fra Holstebro.
Hun går på HF, men udover skolegang og lektier, øver hun hver dag 3 timer på sin tværfløjte.
Hun er rigtig dygtig.



Det var sjovt at overvære. En lille time med meget varieret symfoniorkestermusik.
Jeg blev dog lidt forstyrret af den store aktivitet fra Jens Andersens side.
Men det er sikkert en god måde at vise klassisk musik for børn?
De skal bare ikke være for små.
Jeg så et par mødre, der gik ud med små børn, der holdt sig for ørerne.
Der er også knald på, når hele orkestret giver den gas.

4 kommentarer:

  1. Jeg kan forestille mig, at det har været en skøn oplevelse ☺.

    SvarSlet
  2. Det lyder som en sjov måde at lære børn om klassisk musik, Betty, og det minder mig lidt om, hvad Sigurd Barrett kan finde på.

    SvarSlet
  3. Gitte, det er nok samme opskrift som Sigurd Barrett. Ham kunne jeg godt tænke mig at høre/opleve. Det er vist mest for børn ;-)

    SvarSlet