mandag, september 12, 2011

'Something out of Harry Potter........'

Vores hotel var overraskende.
En amerikansk gæst skrev i gæstebogen: 'Your hotel reminds me af something out of Harry Potter. Very cool'. En anden skrev:'Truly pinky. So cute'.
Men vi kendte det kun fra nettet.
Det var valgt, fordi det ligger meget centralt og hører til i den billige ende.
Hvad der også var tydeligt (det billige), hvis vi brugte trappen op og ned til 2.sal, hvor det ligger.
Der var afskallet maling og graffiti på væggene.
Elevatoren fungerede for det meste, og det var fint.
På 2 sal blev vi mødt af en mørkegrøn, nydelig malet dør med blankpoleret messingskilt. Helt velplejet og anderledes end opgangen.


Idet vi gik ind ad døren, var det som at træde ind i en lille æske.
Vægge, loft og lamper er tapetseret med det samme tapet i grønlige og rosa farver.
Først troede jeg, receptionen og området ved buffet'en var et stort rum. Men der var spejlvægge overalt, så i virkeligheden var det et lille sted.

 Farverne kommer meget forskelligt ud på mine billeder med og uden blitz og ingen af dem helt naturlige.
Der var en fælles computer 2 steder og adskillige steder med adgang til internet med egen computer.
Længst tilbage i billedet er der en lille stue og balkon til Rambla'en
Til venstre ses noget af den buffet, der var åbent døgnet rundt.
Om eftermiddagen og aftenen var der ingen personale der, men maden var lagt på køl, og man kunne selv varme en ret i microvnen, eller riste noget brød og lave kaffe elle te.
Der var meget varieret morgenmad med mysli, cornflakes, yoghurt, æg, omelet, tortilla, forskelligt brød og 4 slags frugt. Desuden var der fri adgang til juice, vand, sodavand, cola, øl, hvidvin(sur) rosevin(tynd) kaffe og te.
Vi blev noget overraskede over det udbud af mad og drikke, der var incl. i prisen.
Kvalitetsmæssigt svarer det nok til lavprissupermarkedniveau, men det var friskt og pænt.


Der var sådan lidt hjemlig hygge over stedet. Personalet var søde og uhyre hjælpsomme.
Vi havde ønsket et værelse med balkon ud til Rambla'en.
Det kunne vi ikke få, og det var vi glade for, da vi kom til stedet. (pga. støj)
Vores værelse var pænt med en stor twinbed. Tapet og tæpper og håndklæder var holdt i rosa farver.
Der var airkondition. Badeværelset med kar og bruser må have været ret nyt. Det fungerede godt.

MEN der var ingen vinduer i værelset. (bag gardinet er et blændet 'vindue')
Og jeg, der altid som det første kigger ud af vinduet, når jeg kommer til et nyt sted......
Det var dog forbavsende let for mig at vænne mig til det.
Men det er ikke et værelse, man sidder og hygger sig på. Det gør man i fællesområderne, og så selvfølgelig ude i byen. Det var et godt sovested, men jeg var hurtigere end herhjemme til at komme ud og se på vejret og himlen.
Jeg vil dog gerne bo der igen, selvom det er lidt quirky.
Det mest negative jeg kan finde på er, at der var plastikkrus/tallerkener og bestik.
Og at gulvtæpperne er slidte.
Men en sjov oplevelse at bo der.

Oplevelserne ude i byen var til gengæld ikke slidte.
Gaudis La Sagrada Familia er storslået og fortryllende både ude og inde. I 1883 overtog Antoni Gaudi opførelsen af kirken. Hans tanke var, at byggeriet skulle løbe over 4 generationer.
Ydermurene er smykket med store figurerer, der illustrerer forskellige historier fra Bibelen.
Indenfor er proportionerne så vældige, så det er umuligt at fotografere, selvom jeg gjorde mit bedste.
Hist og her ses håndværkere, der er i gang, og udenfor vidner kranerne om, at der stadig bygges.
Om 15 år er byggeriet nok færdigt, ifølge den guide jeg var på rundvisning med.
Et besøg på stedet kræver, at man kan holde ud at stå i kø!
Jeg er glad for, der var skygge der, hvor vi stod og ventede i en lille halv time, for solen var bagende varm.



Mennesker er som små tændstikfigurer mellem de enorme søjler.

13 kommentarer:

  1. Hvor har I oplevet meget, og jeg gad godt sidde på den plads og se på flamenco eller læse et blad nede ved bænkene eller opleve det specielle hotel eller se katedralen, som jeg har læst om eller...... tak for turen :-) jeg vil gerne læse mere.

    SvarSlet
  2. Tak for hyggelig fortælling om storbyen og jeres hoteloplevelser. Jeg får lyst til at tage afsted:)

    SvarSlet
  3. Lene, tak for din søde kommentar. Ja, det var en dejlig tur.

    SvarSlet
  4. Selv tak Eva, Barcelona er et besøg værd.

    SvarSlet
  5. Det var spændende at læse, Betty - lidt mærkeligt med et hotelværelse uden vinduer. I Amsterdam har jeg været ude for et hotel, hvor vinduerne ikke kunne åbnes, og der var 30 graders varme. Du har haft en dejlig ferie, kan jeg forstå. Gaudis La Sagrada Familia ville jeg meget gerne opleve!

    SvarSlet
  6. Tak for en dejlig tur :-)
    Nu er hotelværelser jo mest til at sove i, men det ville da have været rart med et vindue...
    Barcelona er ikke kommet længere ned ad listen efter dine indlæg :-)

    SvarSlet
  7. Jeg må altså indrømme, at jeg gyser en smule når jeg ser billederne fra hotellet... særligt det rum, hvor der også er blomstret tapet på loftet......
    Men jeg turen lyder spændende. Jeg vil enormt gerne opleve Barcelona - det må være en af de mest spændende byer i hele verden. Ikke kun på grund af Gaudis kirke, men også alle de andre bygninger som han har tegnet i byen. Jeg håber at du havde en supergod tur og nød hver eneste dag! :-D

    SvarSlet
  8. Mine kriterier er nøjagtig som dine - når man er på citytrip er det som regel kun for at sove, at man er på hotellet. Til det formål var Jeres beliggenhed jo perfekt - og så overlever man det manglende vindue og al det sjove tapet :-)

    Jeg har også boet på nogle sjove steder indimellem - men det vigtigste er en billig pris og en god beliggenhed!

    SvarSlet
  9. Gitte, det må have været meget ubehageligt med sådan et varmt værelse i Amsterdam.
    Her var der aircon. og det var en god ting

    SvarSlet
  10. Ellen, ja, hotelværelser er til at sove i. Det har du ret i.
    I må en tur til Barcelona (hvis I har tid ;-))

    SvarSlet
  11. Jens, jeg synes også det er lidt heftigt at tapetsere både loft og lamper. Det ser man ikke så tit. Og så bliver det lidt pudsigt.
    Jeg tror, du vil synes om Barcelona.

    SvarSlet
  12. Nille, det var hyggeligt på en kitch'et måde.
    Og et meget centralt udgangspunkt.

    SvarSlet
  13. hvor dejligt at komme med som tilskuer på jeres skønne rejse..

    SvarSlet