lørdag, februar 04, 2012

De dygtige nydanskere.

Midtjyllands Avis er netop begyndt på en artikelserie om dygtige unge med indvandrerbaggrund her fra lokalområdet.
Jeg læste med interesse om 23 årige Michael med vietnamesisk baggrund. Hans far har en butik her i byen.

Han studerer nanobioteknologi på Aalborg Universitet og har netop modtaget et legat fra Novozymes og Novo Nordisk.

Det lille uddrag med de to gode råd, fortæller om en fyr, der ikke er og aldrig har været i offerrollen.


Det er fedt at læse om i modsætning til det lille hjertesuk, jeg skrev om i mit indlæg i går.

Der bor ialt 562.517 indvandrere og efterkommere i Danmark.
Den største gruppe har tyrkisk baggrund.
Derefter følger personer med oprindelse i Tyskland, Polen og Irak.

Nu vil jeg gå ud i det vinterkolde, men smukke vejr.
Der var 13 frostgrader i morges på mit termometer, der hænger udenfor vinduet. Længere ude i haven er der sikkert koldere.

2 kommentarer:

  1. Vietnamesere har alle dage været yderst flittige dygtige og arbejdssomme. Jeg mødte de aller første bådflygtninge i 1975,de var vellidt fra førte dag i vores by...
    Der er rigtig mange af dem og deres børn der er nået rigtig langt her i samfundet, og de har selv ved hårdt slid nået deres mål her i livet. Det er der sikkert mange danskere der kunne lære en hel del af , tingene kommer ikke bare altid af sig selv , man skal slide for det.
    Noget helt andet vi er aldrig blevet belemret med deres religion, den holder de for sig selv............

    SvarSlet
  2. Jonna, forældrene til Michael er netop bådflygtninge. De har en butik, hvor de sælger vietnamesiske/asiatiske fødevarer.
    Jeg beundrer også deres flid.
    Og ja, de beholder deres religion for sig selv. De er dygtige til at tilpasse sig.

    SvarSlet