lørdag, marts 24, 2012

'Våren er i luften'

Forleden dag til Anders Aggers foredrag sang vi denne her dejlige forårssang:

'Våren er i luften,
vifter mildt i vindens gang;
våren er i luften,
ler i lærkesang.

Alt som solen stiger,
strålende i gyldent flor,
tør de gamle driver
og den frosne jord.

Våren er i luften,
lyttende til livets spil
venter verden vide
på, hvad somren vil.'

Den rumsterer på den glade måde i mit hoved med sin søde, friske melodi.
Rasmus Nielsen skrev den i 1892, og den har nr. 270 i Højskolesangbogen.


Meget er forandret siden 1892, men våren har sit eget uforanderlige udtryk.
Altså bortset fra, at vi aldrig ville sige våren i dag.
Foråret!

6 kommentarer:

  1. Næh, en gammel forårssang, som jeg ikke kender. Den må jeg straks finde, så jeg kan stifte bekendtskab:)

    Sikke en sød tekst.

    SvarSlet
  2. Så smukke ord i den gamle forårssang. Det blev så dejlig en formiddag i Anders Aggers selskab. Det fordrag møder jeg gerne op til igen, sagt af Marie.

    SvarSlet
  3. Det er utroligt , så hurtigt
    det danske sprog ændrer sig , man kan tydeligt høre det, hvis man ser en gammel udsendelse på tv...

    SvarSlet
  4. Eva, er der virkelig en sang, du ikke kender? ;-)
    Du vil sikkert synes om den.

    SvarSlet
  5. Marie, der var bare mange vers i den, vi sang. Jeg bliver i tvivl , om det var den??
    Vi har været til samme foredrag. Kender vi hinanden?
    Jeg kommer også igen, hvis Anders Agger er i nærheden. ;-)

    SvarSlet
  6. Jonna, det er tydeligt i gamle film, at sproget ændrer sig. Og hos folk, der har boet i udlandet i mange år og ikke talt dansk.
    Men det er godt med et levende sprog.

    SvarSlet