onsdag, juni 13, 2012

Phishing.

Er det tilfældigt?
Eller er der nogen, der kan se, at jeg har overført kr.110,92 for at købe Microsofts AutoCollage?
De seneste to dage har jeg modtaget mails, der handler om manglende betaling, fordi min bank har afvist at udbetale beløbet, som lød på 49,95.
Verified by Visa.
Jeg opfordres til at klikke ind på en highlight'ed tekst for at få adgang til min konto.
Herefter skal jeg gøre to ting:
1. Udfylde alle felter.
2. Gemme min profil.

Teksten i mailen er ikke korrekt dansk, så min mistanke blev vakt.
At det var et beløb, jeg ikke kendte, var også mistænkeligt.
For en sikkerheds skyld ringede jeg til banken.
Bankrådgiveren var straks klar over, at det var en falsk mail.
Hun mener dog, det er tilfældigt, jeg har modtaget lige præcis den slags phishing i de her dage.
Det håber jeg også.
Jeg synes, det er rigtig uhyggeligt, hvis hackere kan se, at jeg har foretaget en elektronisk bankoverførsel i mandags.

Især kunder i Nordea og Danske Bank får den slags falske mails.
Nordea har samlet massevis af eksempler, så man kan klikke ind og se de emner og formuleringer, der er blevet brugt.
Alligevel er en del kunder blevet franarret deres bankdata, fordi en bestemt mail lå så tæt op ad Nordeas logo.
Bagmændene er snu og ændrer hele tiden på indholdet i de mails, de sender ud.

Bankrådgiveren understregede det, som jeg godt ved:
Nordea opfordrer aldrig kunderne til at oplyse bankdata via telefon eller mail.

Så til noget mere muntert.
Tre af utallige bænke på Torvet er blevet malet med sjove motiver i festlige farver.
Graffiti'en er blevet tæmmet.



Om lidt kører jeg ud til Mossø. Min bror og svigerinde har inviteret på travetur i de dejlige omgivelser omkring deres sommerhus.
Der bliver nok ikke noget med at ligge på drømmeseng, som for et par år siden, da jeg passede katte ;-)

8 kommentarer:

  1. jeg tror også bare du skal ta´det rioligt og straks slette sådanne mails,,,,
    vildt flot med de glade bænke ,
    håber du får godt vejr og alligevel kan ta´en slummer i en drømmeseng

    SvarSlet
  2. Slet og glem vil også være mit råd :)

    SvarSlet
  3. Det er ikke rart, hele tiden at skulle være forberedt på det værste, men desværre er det sådan i dag. Godt, at du tog dine forholdsregler.
    Hvor er de sjove, de bænke. De lyser op i hverdagen og gør én glad. God vandretur.

    SvarSlet
  4. Det er bare SÅ TRÆLS med alle disse luskemails. Jeg sletter dagligt. Især på min arbejdsmail. Og selvom hverken jeg eller verrdensfirmaet har konto hos nordea eller danske bank, vælter det ind med mails, der skal ligne at være derfra. Det gode ved det, er at så er det ikke voldsomt svært at gennemskue, at det er fup. Det triste er, at de jo åbenbart virker, så nogle altså ryger i fælden.

    Flotte bænke :-)

    SvarSlet
  5. Og jeg får gjentatte telefoner fra"microsoft",en mann som på dårlig engelsk sier min computer er i fare.Han tilbyder å reparere min computer før den bryter sammen.
    Ha en fin spasertur og nyd årstiden-livet er godt når det er sommer!

    SvarSlet
  6. Jeg har også fået sådan en mail og måtte læse den flere gange, inden jeg forstod, at det var fup. Men stavefejlene og den forkerte syntaks er vores redning - det er desværre nok et spørgsmål om tid, før formuleringerne bliver formfuldendte, og der kommer lidt officielle logoer på. Så bliver det rigtig skræmmende!

    SvarSlet
  7. Tak for jeres kommentarer. Jeg kan forstå, det slet ikke er usædvanligt at få den slags henvendelser.
    Så det er bare med ikke at lade sig narre.

    SvarSlet
  8. Jeg får også jævnligt mails efter at jeg købte noget på nettet, hvor jeg skulle oprette et eller andet....

    "Verify din konto på nets" o.l., står der.
    Smadder irriterende. En dag hopper man vel på den...

    SvarSlet