onsdag, august 22, 2012

Store Marie

Jeg blev lige pludselig bragt mange, mange år tilbage på et øjeblik, da jeg gik forbi Store Marie og Lille Marie som påklædningsdukker.
Hvor var det spændende, når min mor havde købt en pakke Marie kiks, da jeg var barn.
Om der var en ny model inde i pakken.
Vi piger tegnede også selv nye kjoler og farvelagde dem.
Og byttede med hinanden.
Det var faktisk rigtig sjovt, nu jeg kommer til at tænke på det.
Mon ikke vi plagede vores mødre om at købe lige præcis den kiks?
Det kan jeg ikke lige huske ...

12 kommentarer:

  1. Jeg legede meget med påklædningsdukker som barn, men Store og Lille Marie havde jeg ikke, - måske er jeg en anelse for ung, eller måske købte vi ikke kiks:)

    Jeg husker, der var nogen med bladene ind imellem.

    SvarSlet
  2. Anede ikke at der var overraskelser i Mariekiks, men ok er måske heller ikke målgruppen.

    SvarSlet
  3. uha ja, kan god huske dem , Sorte Marie var hende jeg syntes bedst om kan jeg huske

    SvarSlet
  4. Sikke et dejligt minde, Betty! Nu er påklædningsdukker jo noget ganske andet med overføringsbilleder og glimmer. Jeg legede også med påklædningsdukker som barn, men Store og Lille Marie havde jeg ikke.

    SvarSlet
  5. Jeg havde masser af påklædningsdukker som barn, men kan ikke rigtig huske Marierne. Kan du huske, hvornår det stoppede?
    Denne må nemlig være fra før 1948, kan jeg se pga. aa for å og det store navneordsbegyndelsesbogstav - men ikke engang dengang kunne man finde ud af det der med, hvornår man bruger apostrof :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. http://oxfordbiscuits.com/mariekiks/

      Slet
  6. Sikken et fund!
    Jo da, jeg husker godt Store og Lille Marie påklædningsdukkerne i Mariekikspakkerne.
    Jeg har stadig mine påklædningsdukker (jeg håber, at Karoline en dag har lyst til at overtage dem ☺), men desværre findes Store og Lille Marie ikke i samlingen.
    Vi er helt og aldeles enige, om det strik du har udset dig på udstillingen, hvor er det dog smukt.

    SvarSlet
  7. Eva, du er for ung. ;-)

    Olof, det var dengang. Længe, længe før du blev født. ;-)

    Jonna, jeg kan ikke rigtig huske Sorte Marie - og jo, nu du minder mig om det, så begynder hun at dukke op
    ;-)

    Madame, jeg kender slet ikke den slags overføringsbilleder. men de er sikkert også spændende at lege med.

    Ellen, du er nok også for ung til Marierne.
    Godt, du kan tidsfæste det ud fra stavemåden ;-) Jeg ved ikke, hvornår der ikke var flere påklædningskjoler i kiks-pakkerne. Jeg har nok leget med dem i begyndelsen af 50erne

    SvarSlet
  8. Jo jeg husker også disse påklædningddukker, som jeg og mine søskende brugte meget tid med at fabrikere tøj til.

    Påklædningddukkerne fandtes også da Ellen var barn, for både jeg og mine søskende er lidt yngre og har leget meget med dem. Sorte Marie husker jeg også, nu hvor jeg bliver mindet om det.

    SvarSlet
  9. Pia, det er sjovt at høre, at du også legede med de påklædningsdukker. Jeg ved nemlig ikke, hvornår de holdt op med at lægge dem i kiksepakken. men senere end Ellen tror. ;-)

    SvarSlet
  10. Jeg vidste slet ikke, de var i pakkerne, for vi fik ikke kiks. Men min far var uddeler, og i butikken lå der ark af karton med Store-, Lillle- og Sortemarie. Mit barnebarn på 13 år i USA elsker Sortemariekiks ( det må de jo ikke hedde i dag!). Når jeg sender ham en pakke, skynder han sig at løbe op og låse sin dør - af frygt for at hans to små tvillingesøskende skulle komme til at smage på dem - for så skal han jo til at dele med hele to for eftertiden!
    Elsebeth

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet