tirsdag, oktober 02, 2012

En film og en bog.

Selv om anmelderne ikke var begejstrede for filmen om Marie Krøyer, så ville jeg se den alligevel og danne min egen mening.
Jeg synes meget godt om filmen og kan godt finde på at se den igen, når jeg er færdig med bogen.
Filmen er inspireret af Anastassia Arnolds bog og foregår over en kortere åre-række.
I de år, da Krøyers sindssygdom tog til, og da Marie mødte Hugo Alfven.
Nogle kritikere mener, filmen handler mere om Krøyer end Marie. Og at der er for lidt drama og passion, i forhold til hvor dramatisk livet i virkeligheden var.
Jeg synes, det er en spændende film om livet i etablerede kunstnerkredse omkring år 1900.
Om kvinders stilling dengang. Om sindsygdom og syfilis, der ikke kunne helbredes.
Og meget andet.
Bogen Balladen om Marie Krøyer er lige udkommet i 4. udgave og fortæller indgående om Marie, Søren og Hugo, lige fra de blev født, til de dør.
Filmen begynder og slutter med billeder fra Krøyers begravelse.
Og så sidder man og tænker på, hvordan det mon gik med Vibeke og Marie og det lille barn??
Derfor er jeg så optaget af bogen.
Jeg har læst frem og ved i hovedtrækkene, hvordan det gik.
Nu vil jeg lige læse de sidste 100 sider rigtigt og få det hele med.
Bogen hører absolut med, synes jeg.

7 kommentarer:

  1. Jeg er også meget fascineret af de spændende år med kunstnerkolonien i Skagen og skal bestemt se filmen. De klip jeg har set er meget fine.

    Mener du, at det er en god idé at læse bogen først, eller kan man gøre det omvendt?

    SvarSlet
  2. Jeg var meget optaget af bogen, som er fantastisk velskrevet. Da vi så filmen, besvarede Bille August og Birgitte Hjort Sørensen spørgsmål bagefter, og sjovt nok var der en dame i salen, som havde kendt Vibeke. Hun døde i 1985.

    SvarSlet
  3. Eva, jeg havde kun læst få sider i bogen, da jeg så filmen, og det betød, jeg var meget nysgerrig efter at læse mere bagefter.
    Jeg har sommetider set en film og tænkt, at så gider jeg ikke læse bogen. I det her tilfælde har jeg haft det lige modsat.
    Filmen er ikke tro mod virkeligheden i forhold til børnenes alder. Vibeke var 14 år, da Krøyer døde. Og ikke den lille pige, der skulle vælge mellem sin mor og Henny. Margita var 4 år og ikke den lille baby, Marie bar på armen til slut i filmen. Men de små børn gør situationen mere dramatisk og rørende.
    Kort sagt ;-) rækkefølgen film eller bog er nok lige meget.

    SvarSlet
  4. Madame, det må have været spændende at møde både skuespiller og instruktør. Det gad jeg godt. ;-)
    Interessant med hende, der havde kendt Vibeke. (som arvede sin fars sindssygdom)

    SvarSlet
  5. som du har læst på min blog , så vi filmene i tirsdags, vi var ikke helt så begejstret som du, men bogen kunne jeg smadder godt tænke mig at læse,,,,

    SvarSlet
  6. Jeg har læst bogen "Balladen om Marie" fra 1999 og set et teater stykke om samme emne.Jeg synes godt om bogen og stykket,om jeg skal se filmen ved jeg ikke.

    SvarSlet
  7. Bogen var meget fængslende, så jeg ved ikke rigtig, om jeg har lyst til at se filmen - det skulle nok have været i omvendt rækkefølge, tror jeg, men det er for sent :-)
    Jeg hører til dem, der helst vil læse bogen efter at have set filmen.

    SvarSlet