onsdag, juni 19, 2013

Dejlig dansk sommerdag.

I min lille have er der ikke sol på terassen om morgenen.
Men så snart solen rammer under blommetræet, rykker jeg der ud.
Og nyder at læse en bog udendørs og kigge på fjerbusken, der på kort tid er vokset rigtig stor.

Og tænker på, det kun er 10 dage siden, vi var i Judæas Ørken i 37 graders varme.
Vi besøgte Mar Saba klostret, der ligger vest for Betlehem.
Vejene er stejle og smalle og på et tidspunkt blev bussen parkeret, og vi blev kørt videre i små biler.
Mar Saba blev grundlagt i år 483 og var på et tidpunkt et af Judæaørkenens største med 5000 munke.
I dag er der kun 10.
Kun mænd har adgang til klostret, der rummer en stor samling ikoner.

Det er tydeligt at se indgangene til de mange klippehuler, der engang har været beboet. Nu er der kun en person, der bor og lever i en klippehule.

Vi andre havde mulighed for at gå op til kvindetårnet og nyde udsigten og skyndsomt finde en lille skygge.
I det fjerne gik en hyrde med sine geder. Utroligt, at de kan leve der.

På mirakuløs vis dukkede en mand op og serverede te for os under oliventræernes skygge.
Det var uden tvivl et godt sted at have en lille te-shop.

Mændene kom ud, og var meget begejstrede for rundvisningen og fortællingen de havde fået, sammen med kaffe serveret af munkene.

Jeg har nydt sommerdagen herhjemme og glædet mig over, jeg ikke bor i en ørken.

9 kommentarer:

  1. Pyh, ja, det er godt, at vi har danske temperaturer, - hvad det så end er ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, ja hvad det så end er? ;-)
      I dag i hvert fald meget anderledes end i går

      Slet
  2. Ja, det kan jeg godt forstå.
    De skiftende årstider er nu dejlige, til trods for at vi af og til brokker os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Annette, vi kan nok godt lide at brokke os over vejret ;-)
      Det vejr er altid en anledning til small talk. Og det er nu godt med 4 årstider, synes jeg. Dog kunne jeg godt tænke mig, sommeren var lidt længere. ;-)

      Slet
    2. Det kan vi bestemt ikke blive uenige om, et par måneder længere ville ikke være ringe.

      Slet
  3. Du har oplevet utroligt meget spændende, men 37 graders varme er for meget for mig - jeg har prøvet det på én ferie i Gambia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, det er også for varmt for mig. Spændende, at du har været i Gambia.

      Slet
  4. Man bliver ret glad for oliventræer de steder - husker det fra Skt. Katarina-klostret i Sinai-ørkenen! Men det er altså uretfærdigt, at kun mænd må komme ind!

    Det er ohgså pudsigt med det græske flag? Er det ortodokse munke? Jeg kan ikke se, hvad det andet flag er - men i Sinai var det Kejser Justinians flag, der stadig vajede over det kloster, som er helt uafhængig af den egyptiske stat.

    SvarSlet
  5. Nille, det siges, at hvis der kommer kvinder ind i Mar Saba, vil der opstå et stort jordskælv, der vil ødelægge alting. Der kan man bare se, hvor stor 'magt' vi har ;-)
    Det er et græsk-ortodoks kloster. Jeg har ikke lagt mærke til flagene, men vil kigge en ekstra gang. ;-)

    SvarSlet