mandag, marts 03, 2014

Dengang man døde af kærlighed - og andre fredelige søndagssysler.

For længe, længe siden købte jeg to billetter til Musikhuset i Aarhus til et arrangement, der hedder OperaJomfruTorsdag.
Arrangementet er for dem, der aldrig har været til opera, og da jeg kun har været til et par operaforestillinger, betragter jeg mig selv som rimelig jomfruelig på det område.
I går gik jeg til et foredrag i Musikhusets cafe. Leif Balthzersen fortalte om Lucia de Lammermoor, som forestillingen på torsdag hedder.
Italienske Donizetti født i 1797 komponerede i årene indtil 1835 ikke mindre end 22 operaer. Den første blev opført i Venedig, da han var 21 år. Lucia hører til en af de bedste og er fra 1835.
Historien om Lucia er hentet i en roman af skotske Walter Scott. Og det er en drabelig handling, om dengang kvinder var brikker, der blev flyttet rundt med (giftet ind i en familie) for magt og penge. Lucia havde ingen indflydelse, og hun reagerede med at blive vanvittig. Der flyder meget blod i den historie.
Den aktuelle forestilling er ikke henlagt til to rivaliserende adelsfamilier i det skotske højland, men til et bandemiljø i et mere nutidigt scenarie.
Det bliver spændende at opleve på torsdag. Det var interessant i går, og vi hørte flotte smagsprøver fra musikken.

Da jeg sent lørdag eftermiddag gik gennem Skanseparken, var der et tågeslør over det hele, og jeg tænkte, det betød, der ville blive en smuk solopgang søndag morgen.


Jeg ville gå ned til vandet ved Tangkrogen og nyde solopgangen.

Da jeg vågnede søndag morgen ved 7 tiden, øsregnede det, og jeg fik ingen solopgang.





Til gengæld klarede det op senere på formiddagen, og der blev slået-katten-af-tønden i den dejlige gårdhave/legeplads, der hører til blokken, hvor Henrik bor.
Enten var det en meget solid tønde, eller også var der flere af dem.
At dømme efter de mange slag.



Det så lidt ensomt ud med denne her lille gut, der stod i udkanten og kiggede ind gennem buskene, mens jeg kiggede ud af køkkenvinduet. Jeg håber ikke, han stod der hele tiden under tøndeslagningen.
Det var en grå og diset søndag.
På plænen omkring rådhuset  er der krokus i massevis.

Jeg har for sjov boosted billedet, og så kommer der mere knald på farverne, men dagen i går var ikke så farverig.


Dagen sluttede med en hyggelig familiemiddag, som min ex-mand inviterede til på Jensens Bøfhus.

6 kommentarer:

  1. Hyggelige ting i Aarhus. Mine to ældste skal også til forpremiere på Lcia di Lammermoor. De nyder de lave studenterpriser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er en fin ordning, at studerende kan komme til forpremiere eller generalprøve for 50 kr, tror jeg, det er.

      Slet
  2. Det bliver spændende at se, hvad du syntes om Lammermoor :-)
    Åh den lille fyr - man får da godt nok ondt af ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, under alle omstændigheder bliver det en oplevelse. ;-)
      Ja, jeg syntes også, det var synd for ham i udkanten.

      Slet
  3. Rigtig god fornøjelse på torsdag, Betty - jeg er sikker på, det bliver en dejlig oplevelse. Jeg holder selv meget af opera i modsætning til min hjertenskær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Jeg kan ikke sige, jeg holder af opera, men det må nok tilskrives, at jeg ikke kender genren særlig godt. Men et par lette som f. eks. Carmen har skøn musik og en forståelig handling.
      Ja, det bliver spændende på torsdag.

      Slet