mandag, marts 24, 2014

Der er flyttet en musvit ind.

For nogle uger siden, stod der en fuglekasse på min terrasse, da jeg kom hjem en søndag eftermiddag.
Det var en gave fra Christian. Han havde været på Aqua med sin far og mor, og der havde været fuglekassebyggeri.
Jeg har ikke haft fuglekasser i min lille have før. Den så heller ikke så pyntelig ud med sine grove brædder, men når nu barnet havde været med til at lave den ...
Da der for et par år siden blev der lagt nyt tag på byggeriet her, hvor jeg bor, glemte  stilladsarbejderne at fjerne en af de mange øksner, de brugte til at fastholde stilladset med, og det er på en murvæg, hvor der aldrig kommer sol, så jeg tænkte, det var oplagt at binde kassen op der.

Så med en snor fra køkkenskuffen snurret rundt om kassen, var den let at binde fast.
Jeg regnede ikke med, der ville komme beboere i den, så jeg var ikke så nøje med det




I sidste uge blev jeg meget overrasket, da jeg så en lille fugl flyve ud af kassen, og herefter begyndte jeg at holde meget øje med, hvad der skete.

Nu har jeg set, det er en musvit. Den har været der flere gange. Den kan også finde på at sidde og lave ekvilibristiske øvelser med hovedet nedad.

Jeg har endnu ikke set, den har haft redemateriale i næbbet.
Måske er den bare på inspektion?

Jeg håber, den bosætter sig der. Bor sådan nogle fugle mon ikke parvis?

Jeg har fået en bekymring: mon den snor, jeg har bundet kassen op med kan holde?
Der skulle nok have været brugt noget reb?
Men jeg vil ikke til at rode med det nu. Jeg kan jo risikere at jage fuglen væk.

8 kommentarer:

  1. Spændende at følge. Jeg tror sagtens, du kan give den en snor til, uden fuglen fortyder sin indflytning, hvis du er nervøs for, at den ikke holder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg vil tage chancen og håber, den holder. Jeg er bange for at forstyrre ;-)

      Slet
  2. Hi,hi, det er da så hyggeligt.
    Jeg fik en stærekasse foræret sidste år, og der er der også gang i nogen musvitter...., de kommer da til at bo herskabeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg kender slet ikke størrelse og mål på fuglekasser, men jeg synes denne her er dyb til sådan en lille fugl. Sådan skal det nok være. Spændende om du får beboere i din stærekasse.

      Slet
  3. Det bliver vel nok spændende - jeg håber, kassen er hænger i kattefri højde. Du må endelig vise os billeder, hvis det lykkes at tage nogle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, du giver mig noget at tænke over med kattefri højde ...
      Jeg har stået på en stige for at få kassen op, men den hænger lige der, hvor rådhusvinen hører op. Jeg tror, den klatrevækst på væggen hedder rådhusvin. Fuglene bruger løvet til at flyve ind og skjule sig i. Katte kan vist ikke klatre i det?

      Slet
  4. Herligt med sådanne nye beboere :-)

    SvarSlet
  5. Lene, det er så herligt. Jeg håber, der flytter 'nogen' ind ;-)

    SvarSlet