torsdag, september 25, 2014

Det blev der ingen rødbedebøffer ud af.

Da jeg var i Ikea for nogle dage siden, spiste vi i restauranten, eller cafeen, og jeg fik lyst til at prøve deres rødbedemedaljoner.
Det var sådan en stor skuffelse.
Der var ingen smag i medaljonerne og grønsagerne var kogt alt for meget.

Men jeg blev alligevel inspireret og tænkte, at det kunne jeg gøre bedre med de rødbeder, der lå i min grønsagsskuffe.
Tanken var, at det skulle blive rødbededeller eller rødbedebøf med bløde løg.
Efter at have bladret lidt rundt på nettet, blev min sammensætning sådan:

Ca 170 g rødbede
1 rødløg
1 kartoffel
de tre ting, i rå tilstand, rives groft.
1 tommelfingerstort stykke chili
1 fed hvidløg
de to ting hakkes fint
1æg
salt og peber.
Det hele blandes og er nu en fugtig masse. For at reducere væden blandes 2 spsk havregryn i.

Jeg lod blandingen stå lidt, men der var stadig alt for meget væde.
Til sidst besluttede jeg, at retten skulle være en rødbedegratin.
Blandingen blev hældt op i en gratinskål, drysset med rasp og revet ost og rigelig med smørklatter.
Efter 25 min i ovnen, var der en dejlig rødbedegratin.

Især oste-rasp-smør gratineringen var lækker.

En anden gang skal jeg måske bruge kogte rødbeder?
De vil sikkert ikke afgive så meget væde.

2 kommentarer:

  1. Flotte farver. Måske er det sådan noget som dette her, jeg skal prøve, for jeg har aldrig set lyset med rødbeder i madlavningen - bortset fra de syltede - men jeg er ganske klar over, at langt de fleste andre synes det er en stor delikatesse. Jeg synes bare, de er kedelige og fade i smagen :-)

    SvarSlet
  2. Som gratin lyder den også lækker, jeg vil gerne have lidt mere grønt ind i hverdagen, måske skulle jeg prøve den her :-)

    SvarSlet