onsdag, september 17, 2014

Grønne tomater.

For et par dage siden høstede jeg min tomatplante.

Siden jeg købte den lille plante for 5 - 10 kr og plantede den, er den vokset med imponerende hast.
Eftersom der er mere skygge end sol på den plads, den voksede på, har jeg været spændt på, om tomaterne ville modnes.
Der blev tre modne og 1 kg. grønne.

Det er da godt gjort af en enkelt plante.

Skulle jeg nu bare glæde mig over væksten? Og smide de grønne på komposten?
Jeg har glædet mig over at følge plantens vækst.
Jeg har også fundet en opskrift på syltede grønne tomater.





Det er ikke fordi, jeg har savnet syltede grønne tomater som tilbehør til mine måltider. Jeg kan faktisk nærmest ikke huske, hvornår jeg sidst har spist det.
Men når nu råvarerne er lige for næsen af mig, så kunne det da være sjovt.

Jeg gik ombord i Camilla Plums opskrift og har stort set fulgt den.


100 g salt
1 l. vand koges op, så saltet opløses.
1 kg. grønne tomater vaskes og prikkes med en gaffel
Når saltlagen er afkølet lægges tomaterne i til næste dag.

Næste dag:
300 g sukker
2 dl. vand
2 dl eddike
1 stk ingefær
2 chili
5 kardemommekapsler
3 spsk sennepsfrø
2 spsk hel sort peber
2 fed hvidløg
1 stk peberrod

Alle ingredienser blandes i en gryde, og får et kort opkog til sukkeret er opløst
Tomaterne hældes fra saltlagen op i et dørslag, lægges i gryden og koger 10 min.

Herefter er der kun tilbage at lægge tomaterne i skoldede glas, lagen hældes over og øverst anbringes tynde skiver af frisk peberrod.

Ifølge opskriften skulle der også 5 hele allehånde i. Jeg havde kun stødt allehånde i mit køkkenskab, og hverken Føtex, Kvickly eller DagliBrugsen havde hel allehånde, så den mangler i mine grønne tomater. Måske er det en jule-ting?
Jeg kan faktisk slet ikke se for mig, hvordan hel allehånde ser ud?

Camilla Plum skriver, man skal vente en måned med at åbne og smage.
Det er da godt nok lang tid?
Kan det være en trykfejl?




Men nu står de her.
Så er det bare om at vente ...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar