onsdag, november 11, 2015

Vi er, hvad vi spiser - eller noget i den retning

Er der noget så uskønt at kigge på som en bleg, kogt høne?
Her kommer billedet alligevel.
Der kom godt fyld til tarteletter ud af den.
Mens jeg stod og skilte kødet fra skelettet for at få ingredienser til tarteletter, funderede jeg over den debat, der er i medierne om vores produktion og forbrug af kød.
I P1 Debat var der fokus på netop den problematik i dag.
Vi bruger masser af resurser på at dyrke foder til dyr, så vi kan få nogle gode bøffer. Men produktionen af kød generer CO2 udslip i store mængder og belaster miljøet mere end noget andet. 
Dansk landbrug har mere bæredygtige produktionsmetoder end andre lande og er på mange måder foregangsland.

Men det er ikke kun miljøet, der lider under kødproduktion. Vi har heller ikke godt af at spise kød, i de mængder vi gør. For stort indtag af rødt kød og forarbejdet kød er kræftfremkaldene. Vi spiser ca i gennemsnit 900 g kød om ugen. Den overlæge, der blev interviewet i programmet anbefalede 300 g om ugen. Men det er jo ikke mere end en god bøf på en restaurant, svarede journalisten.

Skal staten tage sig af at oplyse borgerne om den problematik? Fik Dan Jørgensen, forrige fødevareminister, ikke en masse hug, fordi han havde holdninger til både fødevareproduktion og forbrug? Det er tydeligt i debatten, at hvis der er noget, politikere ikke skal blande sig i, så er det vores madvaner. Følelserne kan virkelig komme i kog, hvis det antydes, at bacon ikke er det sundeste.
Det er spændende, om vores holdninger og vaner over tid kan flyttes over til at spise mindre kød? Bare en kødløs dag om ugen i alle familier ville ændre meget.
Jeg spiser kun lidt kød, så jeg forstår ikke helt ophidselsen. Der er så mange muligheder for at lave gode og velsmagende vegetariske retter.
Men vi fik nogle rigtig gode tarteletter. I sidste uge, bragt til den ene familie, og i denne her uge til den anden. De har så travlt og bliver så glade for at få mormors diner transportable.

I aften har jeg været til grønlandsk kulturaften med mad og korsang. Det ville ikke have været let at blive mæt af den lækre buffet i aften, hvis man var vegetar. Der var alle mulige dejlige retter med fisk og skaldyr med relation til Grønland. Senere var der koncert med det grønlandske kor fra Ikast. En fin aften.

8 kommentarer:

  1. Uhm, tarteletter....
    Jeg synes bestemt, at vores politikere skal have holdninger til produktion og forbrug af fødevarer (og andet). Og institutioner skal gå foran, - f.eks. i forhold til kødløs dag o.l.

    Og så ville jeg gerne have været til Grønlandsk kultur- og kor- og mad-aften. Det lyder interessant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er en god ide, at institutioner går foran. Sådan er det i Chr. børnehave, hvor der er madordning.
      Grønlands kultur er spændende. Der er oftest fokus på de grønlændere, der ender på samfundets bund. Men der er rigtig mange grønlændere i DK, der har et godt og velfungerende liv.

      Slet
  2. Hehe, en kogt høne er ganske rigtigt ikke det mest fotogene i denne verden :-)
    Dit indlæg er til gengæld godt - det er altid fint at få sat tanker i gang.
    Jeg er en smule ambivalent her, for jeg er bestemt ikke tilhænger af det, jeg kalder barnepigesamfundet; jeg mener, at man skal kunne tage ansvar for sit eget liv og de, der ikke kan det, skal hjælpes ad anden vej.
    På den anden side synes jeg godt, at staten kan tillade sig at brandskatte sodavand, alkohol, chips, slik og cigaretter, så det bliver helt vildt dyrt at købe. Så kan de bruge de ekstra indkomne penge på at fritage fx grøntsager for moms.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, nej vi vil ikke have ansvaret taget fra os. Men vi vil oplyses godt og grundigt, før vi træffer vore valg. Måske kunne beskatningslisten udvides? Og grønsager gøres billigere.

      Slet
  3. Så fint med mormors diner transportable!
    Jeg hørte også P1 Debat - det var spændende. Jeg synes lige som Eva, at vores politikere skal have holdninger til produktion og forbrug af fødevarer. Her hos os spiser vi kødfrit flere gange om ugen, og i dag har vi fået en dejlig mandelpostej med en farverig salat til.

    SvarSlet
  4. Gitte, der er mange spændende udsendelser på P1. Det lyder meget lækkert med en mandelpostej.
    Og en farverig salat - uhm ...

    SvarSlet
  5. Så lækkert med hjemmelavede tarteletter.
    Dine tanker omkring kød, CO2 og bæredygtighed, er en udfordring. Mine børns far var slagter helt ud til fingerspidserne, hellere 3 frikadeller og 1 kartoffel end min tanke, med 1 frikadelle og 3 kartofler + grønt, jeg var den eneste der havde/har denne holdning. hm... I dag har jeg sommetider 2 kødløse dage, på en uge, og dog, frokosten er der altid fisk af en eller art, så helt kødløs er det ikke.

    SvarSlet
  6. Abildjyden, det er interessant at læse, at dine børn far var slagter og selvfølgelig vil ens arbejdsområde præge ens holdninger og omvendt. Jeg er vokset op, som du skriver med rationeringer på frikadellerne. Jeg husker det som 2 frikadeller pr. person og så ellers kartofler og sovs til at mætte. Gad vide, om det også gjaldt min far, den store, hårdtarbejdende mand? - det kan jeg ikke huske? Du er god til at spise fisk, kan jeg se. Dte kan jeg lære noget af ;-)

    SvarSlet