mandag, december 07, 2015

Havevejr i december.

I modsætning til de seneste to dages blæst og regn, har dagen i dag været stille og solfyldt.
Jeg begyndte med en dukkert. Min tidligere kollega, som jeg fulgtes med i dag, synes at en gang om ugen er passende. Jeg vil gerne mindst to gange.
Billedet er fra Vejlbo Mose.

Jeg har nydt at gå ude og ordne et par hængepartier i haven.


Mit blommetræ, der giver mig så mange glæder, skyder sidegrene, der vokser i et virvar imellem hinanden.

Jeg har prøvet at beskære det. Ikke at jeg ved så meget om det, men jeg ved, blommetræer skal beskæres om efteråret.






På planteskolen forleden dag, købte jeg tulipanløg til halv pris.
Og et hvidløg. Ifølge brugsanvisningen skal hvidløg til dyrkning her i Danmark været vokset i Europa. Hvidløg købt i supermarkeder er oftest fra Kina.


Jeg har tidligere puttet hvidløgsfed i jorden uden at se, hvor de kom fra. De er vokset alligevel.

Nu bliver det spændende at se, om det her løg fra Tjekkiet præsterer bedre.








Jeg opdagede, at vintergækkerne allerede titter op.
Jeg glæder mig til, dagene bliver længere igen. At det bliver forår og sommer.
Men først skal vi have en gang vinter.
Det er foruroligende, at det er så mildt i december. Jeg ved ikke, om klimatopmødet i Paris i de her dage, vil ændre på de klimaforandringer, der er i gang.
Det håber jeg.

3 kommentarer:

  1. Jeg ved, at nogen ikke mener, at klimaforandringerne er menneskeskabte, - eller at det ikke "kan betale sig" at gøre noget.
    Jeg er nu ret foruroliget over det "underlige" klima, vi har fået. Og håber i den grad, at klima og miljø får den allermest fremtrædende plads i debatten. Jeg er bare bange for, at det ikke er "den vej vinden blæser", - om jeg så må sige. Jeg tænker på de små børnebørn, og hvilken jord de skal vokse op på.

    SvarSlet
  2. Jeg tror rigtig mange nød dagen udenfor i går, efter sådan en weekend. Jeg nød turen til og fra job, så dog flere beredskabfolk, Storeåen har jo gået over sine bredder.
    Ønsker en dejlig tirsdag.

    SvarSlet
  3. Vi nød også det stille vand. Fra bredden - ikke nedefra ;-)
    Det myldrer også op af jorden jer, men det har vi nu set så mange gange, synes jeg. Det skal nok overleve, selv om der kommer en 'rigtig' vinter.
    Spændende med dit hvidløg.

    SvarSlet