onsdag, august 10, 2016

Hvad skete der i juli? (2)

På de korte højskolekurser er der altid indlagt en tur ud af huset.
Vi skal også have andre indtryk, end det tema selve kurset har.
I år var vi nogle timer i Thyborøn. Engang var  Sneglehuset den eneste seværdighed. (hvis mit link virker, (ved at køre musen hen over ordet) kommer sneglehusets hjemmeside frem.) Det er et eventyrligt hus beklædt med muslinger og skaller i alle farver og formationer. Jeg har aldrig været inde i det.

Vi var på byens nye attraktion:
Sea War Museum.

Her bliver man mindet om Jyllandsslaget - verdens største søslag. Det fandt sted d. 31. maj og 1. juni 1916 under 1. verdenskrig.

Billedet har jeg lånt fra museets hjemmeside.

På kun 1 døgn blev 25 krigsskibe sænket og næsten 9.000 britiske og tyske sømænd omkom.
Museet blev åbnet her i 2016 - på 100 års dagen for den store tragedie.
For mig har mindesmærker om 1. verdenskrig været Mindeparken i Aarhus.
Hvis jeg har lært om det engang, så har jeg i mellemtiden glemt det igen. At der var noget, der hed Jyllandsslaget.
Jeg vil også helst glemme, at så mange mennesker har mistet livet i krig, som jeg synes er så meningsløst. Alle de mange krige, der har været. Og værst af alt, at det stadig finder sted. Jeg kan ikke forstå, at mennesker ikke bliver klogere.

Men på Sea War Museum er historien fortalt om Jyllandsslaget. Ikke for at forherlige krigen, som der står i en pjece, men for at mindes ofrene.
Historien er fortalt ved hjælp af mange genstande, der er skyllet op på stranden eller fundet af dykkere i havets dyb. Der er store fotografier. Jeg synes, det er forfærdeligt, og jeg er på den måde ikke en god ambassadør for museet.
I klitterne lige udenfor museet, er man i gang med at rejse mindesmærker.

Den kæmpestore granitblok symboliserer stævnen på et skib. På stenen her står der:
HMS Indefatigable
1017.
Navnet på skibet og det antal mennesker, der omkom.

De hvide figurer symboliserer de druknede.
Der var 25 krigsskibe, der blev sænket, og der skal være 26 grupper.
Den sidste til minde om ofre på andre skibe.

Kunsteren er Paul Cederdorff.

Iniviativtagerne Gert Normann Andersen, grundlægger af dykkeroperatør JD-Contraktor, og tidl. forsvarsminister Søren Gade beder om donationer til projektet.
Hjemmesiden er her.

Det var gråvejr, den dag vi var der.
Jeg fik mig en hurtig dukkert. Bølgerne var store, hvad der ikke ses på mit billede. Vandet var koldt.
Jeg ved ikke hvorfor? Men sommerbadning er ikke så godt som vinterbadning?
Jo, hvis det er smeltende varmt og man skal køles af. Men sådan er det jo sjældent her til lands.

6 kommentarer:

  1. Jeg har set sneglehuset for nogle år siden - det er hvad jeg kalder mere sjældent end kønt - og jo så alligevel meget sjovt at stå og studere nærmere.

    SvarSlet
  2. Ellen, jeg vil give dig ret så langt, at jeg synes sneglehuset er mere sjældent og sjovt, end det er kønt.
    Men interessant ved at det begyndte med en sømand, der tog sjældne sneglehuse og muslingeskaller med hjem til sin kone.

    SvarSlet
  3. Det museum lyder som noget min mand kunne være interesseret i, så måske skulle vi på en motorcykeltur dertil.
    Jeg savner at bo tæt på havet, så jeg kan gå derned, for så ville jeg bade på alle mine fridage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, det er måske en afstand, der passer for en éndags-tur? Hvis der er tid, kunne jeg anbefale et besøg i Hanstholmfæstningen også.
      Jeg kan godt forstå dig med hensyn til havet.

      Slet
  4. Vi der bor i det Midt og Vestjyske har jo fulgt med via tvmidtvest og vores lokale P4-midtvest, desværre har jeg ikke taget VLTJ (lokal toget fra Vemb til Thyborøn), toget holder jo også her i Holstebro, så jeg ved selvsyn kunne få set alt det nye omkring Sea War Museum. Det er jo et dejligt udflugtsmål.

    SvarSlet
  5. Karin, er det ikke ofte sådan, at det der ligger tættest på, gemmer man til en anden gang? Den anden gang har det så med at blive udskudt. Det kender jeg i hvert fald fra mig selv. ;-)
    Jeg har også været med Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane engang. Det var en fin lille tur.

    SvarSlet