onsdag, oktober 05, 2016

Ude og inde.

Tallerkensmækkeren er begyndt at spire med nye planter. Men der går nok ikke mange dage, før bladene falder sammen. Temperaturen har været nede på 5 grader i nat. Luften er rigtig kold, selv om solen skinner. Jeg skal have fundet min vinterfrakke frem.

Mine børnebørn har lavet smykker til mig.
Mattias har lavet halskæden til min fødselsdag, da han var fire-et-halvt. Han har bestemt farven på perlerne og rækkefølgen, og i samarbejde med sin mor, har han sat dem på tråden.

Christian har lavet armbåndet af små elastik looms.
Jeg fik det i går med den begrundelse, at det var så længe siden, han havde set mig. (seks dage)
Så det var jo rørende.
Da han lidt senere sad ved bordet, og var i færd med at lave en til sig selv, blev begrundelsen uddybet:
"Du har fået den, mormor, fordi den var for stor til mig."
Søde barn på fem-et-halvt.  ;-)

Jeg er imponeret over drengenes finmotorik.
Det skyldes selvfølgelig uvidenhed og min egen erfaring med små piger, men jeg troede ikke drenge var optaget af den slags sysler.
Det er de, og de er vist lige så fingersnilde som piger.
Jeg er vild med de hjemmelavede ... :-)

4 kommentarer:

  1. Det er vist også tid at få pelargonierne ind, - hvis de skal overleve til næste sæson. Vanterne måtte i hvert fald frem i går.

    Åh, de søde små, hvor er det fine ting, de får lavet. Jeg får jo både de små piger, og de små drenge i skole, den måned, de fylder seks, og der er himmelvid forskel fra barn til barn, om de kan lave den slags finmotoriske aktiviteter. Jeg oplever, at hvis de ikke har stor interesse, så er det ikke blevet trænet overhovedet. Og så er det svært at skrive og tegne og farve, når man nu skal det hver dag i skolen.

    SvarSlet
  2. Eva, jeg har også tænkt på vanter, men ikke fundet dem frem. Du skal tidligt ud, så jeg kan godt forstå, du har brug for dem. Ja, ind med pelargonier ;-) De kan ikke lide frost.
    Jeg forstår på dig, at der ikke er forskel på drenge og pigers finmotorik, men det mere handler om, at bruge den. Det var interessant, at det er lettere at skrive og tegne for barnet, der har leget med finmotorikken. ;-)

    SvarSlet
  3. Ja efteråret har banket på, og vanterne er fundet frem til turen på job, jeg cykler jo.
    Finmotorik etc. iflg. min yngste der er nyuddannet pædagog, så udvikles pigernes hurtigere en drengenes, men så siger hun i samme åndedrag, husk på der ikke må generaliseres, lysten og glæden ved det stillesiddende kommer til børnene når de er klar.
    Otto på 22 mdr. hygger med at se tv engang i mellem, især hvis der er landbrugsmaskiner med, eller god rytmisk musik. Fætteren Christian på 4½ år har aldrig gidet at sidde stille, han er altid i gang fra han vågner til han skal i seng. Men Otto har ikke lyst hvis det er os der er i gangsætter, det er når han selv har lyst.

    SvarSlet
  4. Karin, det må være koldt at cykle nu, da kulden banker på.
    Som du skriver og som din datter siger, så skal vi ikke generalisere eller sammenligne børn. Deres udvikling og interesser er forskellige. Så Otto vil selv bestemme, hvornår han skal i gang ;-) ;-) I behøver ikke at anstrenge jer for at sætte i gang ;-) Dejlig dreng.

    SvarSlet