mandag, marts 13, 2017

Hyggeligt at komme ud og handle.

Det er nu alligevel dejligt, som jeg kunne i går at komme ud og handle selv.
At kunne se på varerne, mærke på dem og undersøge sidste salgsdato.

I denne her periode, da jeg har været låst fast herhjemme, har jeg været meget tilfreds med at få varer leveret fra nemlig. com
Jeg har handlet på den måde tre gange.
Der er et meget stort udvalg, og varerne bliver leveret dagen efter på et selvvalgt tidspunkt.
Man skal købe for mindst 400 kr. Prisen for levering svinger efter hvilket tidspunkt, man ønsker. Jeg har betalt 29 kr om eftermiddagen. Man betaler også for de plastikposer, varerne bliver leveret i. De har en meget ukurant størrelse. 72x50 og ingen bærehank. De bliver ikke taget retur. Chaufførerne taler ikke nødvendigvis dansk, men de skal kunne tale engelsk.

Jeg har især været imponeret over så friske grønsager, blomster og frugt har været. Der har været en enkelt 'kiks', idet jeg fik en måltidsalat på sidste salgsdato. Inden jeg nåede at reklamere næste formiddag, blev jeg ringet op af en kundemedarbejder, der undskyldte. De havde opdaget, at salaten ikke levede op til de to dage før sidste dato, som er deres målsætning. De ville straks overføre de 38 kr til min konto.
Dengang jeg ikke selv kunne komme ud, var jeg overbevist om, at jeg ville forsætte med at handle på den måde. Det er jeg ikke så overbevist om mere.
Når nu jeg selv kan køre og gå lidt mere, så er det også hyggeligt at komme ud i butikkerne.
Der er også noget meget klima-uvenligt i at få leveret sine hverdagsvarer fra et stort lager i Brøndby og få det kørt over det halve kongerige, inden det lander hos mig.
Jeg er heller ikke vild med plastikposerne, som er den gennemsigtige plast. Jeg har spurgt, om det er let nedbrydeligt, men medarbejderen kunne bare sige, at det var godkendt til fødevarer. Det er sådan set lige meget, for alting er pakket ind.

Men ikke desto mindre så kan jeg godt forstå travle familier, der vælger at handle på den måde. Og det var perfekt for mig dengang.
Det kan da også godt være, jeg vil vende tilbage engang imellem.

I dag har jeg haft skinnen på, da jeg var ude, og allerede nu har jeg ikke så ondt i knæet. Jeg skal lære at finde ud af det. Og ikke overdrive.

5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke prøvet det. Det er heller ikke så ofte, jeg køber for mere end 400 kr, - men i tilfælde af storkøb kunne det sikkert være et godt alternativ. Og så undgår man jo impulskøb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, der er masser af mulighed for impulskøb. Jeg købte f.eks to gange en tre liters æblemost i en boks magen til den, man kan købe vin i. Med samme slags hane at tappe fra. De to fem årige børnebørn elsker nu æblemost, især fordi det er så interessant at tappe den ;-)

      Slet
  2. Jeg har prøvet det en enkelt gang og var også positivt overrasket over varernes friskhed. Det var en prøve, men jeg vil bruge det, når/hvis jeg bliver mindre mobil end jeg er nu.
    Prøv at se på 'miljøuvenligheden' på en anden måde: Chaufføren har jo ikke kørt hele landet rundt for din skyld alene. Han kører til mange, mange hjem, og hvert af de hjem sparer en køretur frem og tilbage til et supermarked for at få købt ind - det skulle ikke forbavse mig, om der rent faktisk bliver brugt mindre brændstof ved at samle leveringerne.
    Men du har en pointe med emballagen ...

    SvarSlet
  3. Ellen, din synsvinkel på miljøuvenligheden synes jeg godt om. For der er uden tvivl mange andre kunder her i Jylland.

    SvarSlet
  4. Jeg vil nu også hellere selv hente mine fødevarer, fremfor at få den leveret fra Brøndby, det er vel ikke El biler de kører i, og hvorfor ikke levere varerne i en kasse der kunne genbruges, tage en pris for den ved levering, og leveres den tilbage så vil gebyret blive refunderet.
    Jeg har kigget på Skagenfood, Aarstiderne, etc. har dog aldrig valgt at bestille, da jeg fint kan købe ind og fremstille et langt billigere måltid efter samme opskrift.
    Jeg kender rigtig mange der ikke vil have økonomi til den "nemme" løsning, med levering til døren.

    SvarSlet