mandag, december 18, 2017

Uden computer i tre dage ...

Mens jeg var i gang med min morgentur rundt på mail, blog og facebook i lørdags, gik min computer lige pludselig i sort midt i en sætning, jeg var ved at skrive til min genfundne veninde (fra min ungdom, hvor kontakten efter nogle år løb ud, da hun bor i Norge, men genetableret for tre år siden)
Vi skriver sammen hver dag i vores lukkede gruppe. Det er vældig hyggeligt.
Men jeg blev standset i mine skriverier, og min svigersøn, som klarer det meste, når jeg har spørgsmål vedr. computeren, tog den under behandling, men han måtte give op.

Computeren er købt for snart fire år siden hos Elgiganten. Jeg har hørt røster om, at den så måske er ved at være for gammel, så jeg måtte hen i forretningen og få et kvalificeret bud på miseren.
Den unge mand i kunde-support vurderede, der var masser af kræfter tilbage i den. Han blev dog nødt til at beholde den men mente, han ville have den klar i løbet af søndag. Han var nemlig på arbejde begge weekenddage.
Da han ikke ringede i løbet af søndag og telefonsvareren hos Elgiganten ikke var indstillet til søndagsåbent, men oplyste at jeg ringede udenfor åbningstid, så kørte til hen til forretningen i dag.
Det viste sig, der var liv i computeren. 'Min' unge mand var dog ikke på arbejde, så jeg fik ikke en forklaring på, hvad der havde været i vejen med den.
Nu er jeg i gang med at finde ud af den igen.

Da jeg søndag morgen ikke havde en computer, besluttede jeg at gå en tur ved solopgangstid. Jeg havde forestillet mig, det ville blive rigtig svært at undvære computeren, men det var det faktisk ikke.
Nu vidste jeg jo også, at det kun var midlertidigt. Jeg ville nødig undvære den altid.
Det var en stille morgen med et par graders frost. Jeg gik ned til havnen og nød det smukke vejr.
Kl. er 8.40 på det her tidspunkt.

Mattias var her et par timer om eftermiddagen. På et tidspunkt gik vi over til Christian, så de to fætre kunne lege sammen. Mens vi gik, sagde han sådan helt umotiveret "Det er kedeligt at komme i skole om mandagen, for da skal vi fortælle, hvad vi har lavet i weekenden."
Så kunne vi bruge vores gå-tur til at snakke om den 18 års fødselsdag, han havde været til sammen med sine forældre om lørdagen. Der havde også været yngre børn, og det havde været hyggeligt. Og hunden Sidney, som han holder meget af, som han havde gået tur med sammen med de voksne søndag formiddag. Hvordan hunden ser ud osv. Og han havde været hos mormor og spillet Sorteper og senere hos sin fætter.
Jeg kan se, at det nok er lidt kedeligt at fortælle i forhold til oplevelser, der ellers bydes på i gader og forretninger her ved juletid. Der er sikkert nogle børn, der har oplevet mere farverige ting.
Men jeg ved, han har haft det godt i venne- og familiesammenhæng.
Det kan også godt være, det er mig, der fortolker ...
Måske synes han bare, det er svært at huske mandag morgen, hvad der skete lørdag og søndag?
Hvad var det nu, jeg lavede i lørdags??
Jeg skal da lige tænke mig om for at huske det?

5 kommentarer:

  1. Det er simpelthen en uskik at bede små børn fortælle på kommando. Dels er de fleste videre, - dels er der som regel slet ikke basis for at lytte til det vigtigste (man skal jo lytte til 25 beretninger, der så skal være korte), og de fleste 6-årige er SLET ikke interesseret i hvad de andre har oplevet i highlights. Så jeg holder med Mattias.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, hvor bliver jeg lettet, når jeg læser det, du skriver :-) Det giver så god mening, at de ikke er gearet til at lytte til beretninger i sådan en stor flok.
      Tak for de ord :-)

      Slet
  2. Igen må jeg erklære mig enig med Eva :-) Det var min første tanke, da jeg læste dine ord: De arme unger gider da ikke høre på så mange ligegyldige historier hver mandag - og det vil kun være ganske, ganske få, der kan have noget der kan være interessant for andre at lytte til.
    Den ville jeg tage op som forælder.
    Godt, man kunne redde din computer. Jeg tager backup i tide og utide, for min pc må være 5-6 år efterhånden, men den har det tilsyneladende godt. Jeg vil dog ikke risikere det samme som med telefonen, derfor al den backup.

    SvarSlet
  3. Ellen, min computer er stadig ikke fungerende. Det er rigtig irriterende. Nu har jeg lånt storebror Marcus' computer i de her dage, mens han er hos sin mor.
    Jeg kan ikke rigtig kommentere hos jer rundt omkring i blogland.

    SvarSlet
  4. Da jeg læste dit indlæg, blev jeg meget glad for at læse Evas kommentar, mindes selv hvor forfærdeligt det var at skrive stil om min sommerferie. Nok fordi der ikke var store ændringer fra ferien året tidligere til det efterfølgende år. Mine forældre havde meget travlt i sommerferien, så jeg blev passet hele ferien. Var en af de børn der blev taget ud af skolen, på andre tider af året. Hm. Det var der mine forældre kunne holde ferie.

    SvarSlet