torsdag, januar 18, 2018

Vi har opdaget Bárdur Oskarsson.

Jeg har altid haft en svaghed for børnebøger. Den svaghed er ikke blevet mindre med årene. Og nu er jeg så heldig, jeg kan dele børnebogsoplevelsen med mine børnebørn.
Det er dog ikke altid, min interesse smitter på de små. Mange gange vil de hellere se en film eller Ramasjang.
Jeg har opdaget den færøske børnebogsforfatter og illustrator Bárdur Oskarsson.
Han fortæller enkle historier på en måde, der ikke keder voksne, og så er hans tegninger så sjove.

Men hvordan finder jeg ud af, om den passer til en seksårig - eller er den mere interessant for en treårig?

Jeg foreslog Christian (seks år) at vi skulle finde ud af, om det var en bog, der ville være spændende for Johanne (tre år)
Vi kunne lave et system og vurdere med hjerter, som i Politiken eller med stjerner, som i Kristelig Dagblad, hvor seks ville være den helt superspændende bog.
Jeg læste Kampen Om Det Gode Græs af Bárdur Oskarsson og sammen kiggede vi på billederne. Tegningerne er helt skøre og meget sjove. Historien handler om at dele et græs-område, selvom vi er forskellige. I det her tilfælde hunde og kaniner.
Jeg blev overrasket over, hvor optaget Christian blev af både historien og tegningerne. Da jeg havde læst den færdig, ville han straks høre den igen.
Han gav den fem hjerter. Begrundelsen, for at han ikke gav den seks, var, at der skulle have været flere tegninger af kaninen, da den truede den store hund med sine store (kunstige) tænder. :-)
Jeg har allerede reserveret de tre bøger, de har på biblioteket af samme forfatter. Nu er jeg bare spændt på, om den passer til Johanne. Chr. mener, den er for børn på fem - seks år.

Efter læsning var det tid til en film. Og pandekager som vi har bagt undervejs. Jeg er i besiddelse af den første legofilm på dvd: Eventyret om Clutch Powers. Den er set adskillige gange, men stadig god underholdning (mens man i dag sad og rokkede med rokketanden)

Jeg havde fornøjelsen af at opleve, at tanden slap sit tag.
Det er jo et stort øjeblik.
Min egen tand er der ikke megen fornøjelse med.  Men jeg tror, den er mindre øm end i går.
Jeg undgår at bruge den side af kæben og sørger for, at det jeg indtager har en tilpas lunken temperatur - støttet af Panodil 665 mg 2 x3 dgl, som er receptpligtig.
Jeg er mere optimistisk i dag.

9 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt med en ægte "børnebogsanmelder".
    Jeg har på stedet reserveret alle de fem, der findes på Aarhus-bibliotekerne.

    Jeg håber da godt nok, at din tand falder til ro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg tror Bárdur Oskarsson er sådan en type forfatter, man enten elsker - eller ikke bryder sig om. Spændende hvad du og dine vil synes :-)
      Ja mht. til tanden.

      Slet
  2. Det var snedigt at inddrage Christian som boganmelder. Generelt tror jeg det er godt at inddrage børnene for at give dem et større engagement i sagerne. Altså ikke i ens økonomi og småproblemer, forstås, naturligvis ikke, men jeg tænker bl.a. på madlavningsprocessen helt fra at skulle finde på, ikke kun det at lave maden.

    SvarSlet
  3. Ellen, jeg tror også det er vigtigt at inddrage børn. Jeg forstår godt, hvilket niveau du mener. Mht. måltidsideer, der synes jeg, det let kan blive ensidigt. Men det er jo også hele tiden en udvikling.

    SvarSlet
  4. Jeg takker også for boganmeldelsen, kendte ikke forfatteren. Jeg er spændt på hvad Johanne siger, jeg har et to/tre sproget barnebarn, som lige kan sidde stille til Alfons Åberg og Peter Pedal, men vi skal jo videre med nye bøger. God weekend til dig, håber du går fred for tanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det må være dejligt med et flersproget barnebarn. Det er sådan en stor gave til at barnet at få et ekstra eller flere sprog i vuggegave.
      Johanne var her i går, og hun var med sine tre år ikke helt så optaget af bogen. Hun havde brug for at klatre lidt rundt i sofaen tilsidst :-)
      God weekend til dig også. Og tak, tanden er i bedring.

      Slet
    2. Så gemmer jeg dem lidt, Moritz er to et halvt og har bare krudt i numsen.
      Du har ret med de flere sprog, jeg har jo oplevet det med mine egne børn, der har gået i skole hernede og fik sprogene og forståelsen for andre kulturen med fra skolestart.
      Godt tanden har det bedre.

      Slet
  5. Det er en fantastisk måde at afprøve børnebøgerne på. Min egen samling er ikke til Otto og Frida, mere fra 6 - 8 års alderen, måske lidt ældre, så et smut på børnebiblioteket vil være passende.
    God bedring til dig og din tand

    SvarSlet
  6. Tak for god bedring, Karin. Jeg har det betydelig bedre med tanden. Børnebibliotekter er spændende steder at besøge.

    SvarSlet