mandag, juli 02, 2018

En dejlig søndag.

Da mine svigersønner og børnebørn ikke var med til at fejre min fødselsdag, havde vi efter en del kiggen-i-kalender fundet ud af, at den første juli var en dag, da alle kunne komme med på udflugt - dog ikke storebror Marcus.
Jeg havde en ide om, at en togtur med Veteranbanen Bryrup - Vrads kunne være spændende.
Efterhånden som dagen nærmede sig og det varme vejr fortsatte, blev jeg betænkelig ved at tilbringe mange timer på heden. Togturen varer kun 15. min. hver vej, men stationen i Vrads ligger i skov- og hedeområde.
Min ældste datter vidste dog, at Snabe Igelsø ligger i en gåafstand, der passer for gamle såvel som små ben.
Så belæsset med badetøj, håndklæder, madpakker og legetøj gik vi den dejlige tur gennem skoven hen til søen.
Der er meget fredeligt og idyllisk ved Snabe Igelsø

Vi var der alene i lang tid, indtil der kom en lokal mand med sine to lidt større piger.
To mænd med en lille hund var også forbi. De blev der ikke længe.

Der er en verden til forskel fra det 'fluepapir' der var ved søbadene ved Almind sø, hvor de parkerede biler stod i kø langt ud ad Horsensvej, og hvor man ligger, står og bader virkelig tæt på hinanden sådan en sommersøndag.
Vand er en uudtømmelig kilde til glæde og leg på en varm sommerdag.
Vandet føltes iøvrigt koldt. Som på en vinterdag. Søen er 9 m. dyb. Måske er det derfor, vandet ikke  føles lunt.

Da vi havde leget, badet og spist vores medbragte mad, var det tid, efter et par timer at gå tilbage. Det var børnene ikke udelt begejstrede for.
Men vi havde en togplan kl 14.



Det gamle tog bumlede afsted.

Enhver drøm om en rejse med Den Transsibirske Jernbane blev manet i jorden :-)
Men mon ikke der er mere moderne og komfortable tog på den tur gennem Rusland?





Der var meget varmt i toget, men kun få passagerer, så det var muligt at bevæge sig rundt.
Og to gange 15 min. går trods alt hurtigt.
Det var vist mest mig, der oplevede det som ubehagelig varmt.








Restauranten i den gamle stationsbygning er udvidet med et par stationære togvogne.
Jeg havde på forhånd reserveret plads.

Her var åbne vinduer og gennemtræk, og vi nød vores kaffe, is og lagkage.









Det er ikke et sted med legeplads.

Men det er jo altid sjovt at flytte med de store skakbrikker.
Og selv om vi var derude i seks timer, var det alligevel svært for børnene at give slip, da vi skulle hjem.
Sådan er det altid.

Det var en dejlig dag, og jeg gik lige hjem og sov to timer :-)







8 kommentarer:

  1. Det lyder som den dejligste dag. Hvor er du god til at arrangere ture mm, for din familie og at nyde og glædes over det. Jeg kan godt forstå, du var træt, da du kom hjem.

    SvarSlet
  2. Sikke en oplevelsesrig dag du havde arrangeret, Betty - spændende for både store og små. Leg ved vandet er altid et hit og også en tur med et gammelt tog.

    SvarSlet
  3. Sikke en skøn tur med badning, togtur og kaffe på Vrads togstation, herligt

    SvarSlet
  4. Det lyder som en dejlig dag trods varmen - I er gode til at lave noget sammen.

    SvarSlet
  5. En vidunderlig dag både selskabet og de skønne oplevelser.

    SvarSlet
  6. Marianne, Gitte, Lene, Ellen, Karin, tak for jeres kommentarer.
    Vi har snakket om, at jeg ikke skriver om kontroverser, og måske på den måde giver et alt for idyllisk billede?
    Der opstår fra tid til anden uenighed børnene imellem, men det løser sig med - eller nogen gange også uden indgriben fra voksne. Og ingen tager skade.
    Vi havde en skøn dag og tænker tilbage på den med glæde.

    SvarSlet
  7. Tak for dit billede af Skåningbro stoppested. Derfra går stierne til Lystruphave, så det var " vort stoppested". Der var sat sådan en lang stang op med et rundt skilt. Man kunne dreje på et håndtag, og så så togføreren, at vi ville med, for da kunne han se det skilt på toppen. Senere gik vi til Vrads og tog derfra til Silkeborg. ( Da jeg gik i mellemskolen). Ved Skåningbro stod far på, da han tog til Brædstrup og skulle opereres for kræft på sygehuset der. Jeg tillader mig at låne dit billede og lægge det ud på Facebook. (?)

    SvarSlet
  8. Jeg ser først din kommentar i dag, søde Mona. Det er hyggeligt at høre om dine minder derfra.

    SvarSlet