onsdag, juli 25, 2018

Sommermad.

Jeg har haft besøg af mine venner fra Bornholm, som gjorde stop her på vej til Aalborg for til sidst at ende på Læsø.
Og hvad skal man så servere til middag på sådan en stegende varm dag, som det var i går? Og stadig er i dag.
Jeg har ikke prøvet før at lave den spansk inspirerede kolde tomatsuppe, gazpacho.
Men den blev det.
Den er ret enkel: fem, seks store tomater, en peberfrugt, et par fed hvidløg blendes længe og smages til med salt, peber, sambal olek,  lidt eddike. Ved servering tilsættes nogle isterninger og en topping lavet af finthakket agurk, tomat og peberfrugt.
Den kan varieres på forskellig måde, men denne her udgave smagte godt.
Jeg fortsatte ikke i den kolde boldgade. Vi fik efterfølgende ovnbagt laks med citron, kogte kartofler, nye gulerødder og blomkål med en smørklat til og en håndfuld hakket persille. Salaten bestod af vandmelon og agurk i tern med fetaost smuldret over og drysset med hakket mynte.
Desserten indtog vi nede ved havnen i form af isvafler. En nydelse vi delte med rigtig mange mennesker, der også glædede sig over, at temperaturen udendørs var til at holde ud.

Efter en sen morgenmad hos mig, kørte vi ud til Silkeborg Bad for at se udstillingen og for at spise frokost, hvorefter de to kørte videre nordpå.

Det har været for varmt at være ude i eftermiddags, selv i skyggen.

I aften er der nu 22 grader ude på terrassen og kl. 21.55 var der flotte farver på himlen.

Jeg ønsker mig regn og lavere temperaturer. De fleste planter og dyr lider i varmen.





I forgårs så det sådan ud på min solnedgangsplads kl. 21.40


8 kommentarer:

  1. Det lyder som en den en meget dejlig menu, du serverede her i varmen! Jeg havde helt glemt gazpacho, men det må vi lave her hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, det var god mad :-) Jeg kan godt anbefale gazpacho.

      Slet
  2. Så lækkert med gazpacho. Mums.
    Altid dejligt at have besøg.
    Da jeg stod op her kl. 5.00, jeg vågner altid på det tidspunkt +/- 5 - 10 minutter var der 11 graders varme, pyha jeg frøs, fik lukket vinduer og døre, der var dug på bilen, og græsset var meget koldt og fugtigt. Nu er der 16 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, nu bliver jeg overrasket over, det var så koldt kl 5. Du vågner tidligt. Men tænk at få den erfaring at fryse i de her dage :-) Jeg kan godt forstå, du skulle have lukket vinduer og døre.

      Slet
  3. Sikke en lækker middag.

    SvarSlet
  4. Jeg har heller ikke prøvet at lave gazpacho, men med alle mine tomater er jeg da vist nødt til at prøve. Salaten lyder også rigtig god - tak for tip :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er oplagt med din frodige drivhushøst. :-)

      Slet