mandag, september 03, 2018

De er væk igen ...

Efter tre dage med dragoner, værnepligtige og heste lige omkring os, er de her i eftermiddag draget videre igen.
Det er i dag, dronningen har været her og kørt gennem byen i karet med eskorte.
Jeg var nede i gågaden. Mest for at opleve stemningen. Alle var glade og begejstrede.
Sommetider siges det, at kongehuset medvirker til sammenhængskraften i befolkningen.
Jeg har aldrig stået på Amalienborg slotsplads, men det er nok sådan som det var her i dag, da en masse mennesker stod langs gader og veje for at vinke og glæde sig over festivitasen, hestene, musikken og de flotte uniformer.
Og opleve fællesskabet.
Fællesskab kan opleves i mange sammenhænge, men det her dronningebesøg har givet anledning til samtaler og kommentarerer på kryds og tværs, der hvor man lige har stået og gået. Det har været sjovt og hyggeligt.
I formiddags kunne vi igen følge med i forberedelserne lige udenfor haven.
Det var en grå dag, men solen brød frem om eftermiddagen.

Det varer længe at få de sidste detaljer på plads.
Hestene er meget tålmodige.

































Der blev set efter alle steder :-)

Pigen, der står og holder hesten, har kun været soldat i en måned og skal ikke være med i opvisning, men strigle, fodre, muge, og sådan nogle trivielle ting.
Hun kan ikke ride. Det er ikke en betingelse på forhånd, men hun skal være interesseret at lære det. Efter et halvt år begynder rideundervisningen for hende, og så vil det vise sig, om hun bliver dygtig nok.
Hun var glad for at være blevet optaget i husarregimentet. Det var hårdt arbejde. De har arbejdsdage fra tidlig morgen til sen aften. Mens de er her, sover de på madrasser i skolens gymnastiksal, så der er ingen luksus. Men hun syntes, det var spændende.



Alle forberedelser er gjort, og de er på vej til rådhuset, hvor dronningen stiger på til en lille tur, der skal bringe hende ud til Museum Jorn.


















Vi syntes, hestene så trætte ud, da de kom tilbage.

Den ældste hest er 25 år. Den fortjener næsten at blive pensioneret.







Det var svært at fotografere på gågaden med de mange mennesker.
Mit billede er domineret af en kongelig hånd :-)
Dronningen ser lille ud, som hun sidder der og smiler og vinker. Med i kareten er borgmesteren og hans kone.

Da dronningen og hendes kortege var drejet om hjørnet, gik jeg på cafe sammen med to veninder, mens det kongelige selskab, efter museumsbesøget, skulle spise frokost på Gl. Skovridergård (engang kurbad) nu dejlig restaurant, der ligger i smukke omgivelser.

Der er igen blevet stille på vores vej og hestepærelugten er ved at forsvinde.
Hvis jeg kun havde oplevet optoget i byen, ville jeg være skuffet. Det sjoveste, hyggeligste og mest spændende har været at følge forberedelserne og snakke med de værnepligtige.

2 kommentarer:

  1. Tak for lidt kongerøgelse. Man mærker, hvor hyggeligt det har været.

    SvarSlet
  2. Din sidste kommentar vil jeg tilslutte mig. Ved så dog ikke om jeg havde overvundet min skræk for at stå som sild i en tønde, for et vink (haha).

    SvarSlet