søndag, februar 05, 2017

Den overgemte snaps.

Jeg vidste godt, det stod ned i kælderrummet
Glasset med blommer, der havde ligget i vodka-bad siden august sidste år.
De skulle egentlig kun have ligget der i 2-3 måneder, men siden 22. dec. har jeg ikke kunnet komme ned i kælderen.
Det kunne jeg i går.

Blommerne er fisket op. De er ikke særlig velsmagende, men sukker og flødeskum kunne sikkert hjælpe.

Snapsen er stærk og på samme tid lidt tynd. Jeg ved, den har godt af yderligere lagring for at få en rundere smag.
Den skal hældes på flaske og ned i kælderen igen.
Da jeg bestilte varer på nemlig.com for et par dage siden, opdagede jeg, at de også forhandler te fra Perch's Thehandel. Det gamle tehus fra 1835. Kongelig hofleverandør.
Jeg køber sommetider te i løs vægt og sommetider i tebreve, og bestemte mig for, at jeg fortjente en eksklusiv te i de her trange tider, hvor jeg ikke selv kan komme ud at handle.
Teen fra Perch's kommer i en mørkegrøn æske med guldtryk og firmaets historie trykt på lågets inderside.
Hver tepose ligger i sin egen emballage.

Jeg kan konstatere, at jeg nok ikke ville kunne smage forskel i en blindtest på økologisk English Breakfastte fra Rema 1000 til 10 kr for 20 poser
og Perch's (de bruger ejefaldsapostrof) til 99 kr for 30 poser ...
Nu skal jeg være fair, for i Remas er der kun 1,5 g te i hver pose. I Perch's er der 3 g. Altså dobbelt så meget. Men alligevel ...
Vi betaler anseeligt for navnet og historien. Det bliver heller ikke i det tehus, jeg lægger mine penge fremover.

Jeg har gået tur på vejen i dag og været på besøg hos en nabo. Det går fremad.
Alligevel kommer dagens 15.30 billede taget indefra som sædvanligt:
Tåget og diset ...






5 kommentarer:

  1. Ha, dejligt at du er ærlig. Jeg bryder mig ikke om Pukka te, som er det helt store hit. Jeg er bare ikke til urtete, og sådan er det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, engang var jeg rigtig glad for urtete. Ikke mere. Men der er heldigvis et stort udvalg af sort te.

      Slet
  2. Jeg har også prøvet te fra den gamle butik ... og foretrækker også min egen teblanding fra Brugsen eller Meny - den smager meget bedre. Jeg bryder mig ikke om teer med garvesyre, man kan smage.

    SvarSlet
  3. Ellen, jeg skifter tit og prøver nye blandinger. Også den bland selv de har hos Kvickly. Jeg har ikke fundet en blanding, jeg sværger til ;-)

    SvarSlet
  4. Dejligt du kan komme lidt rundt i huset nu. Det lysner.
    Mht. te og hvilke te sorter der smager er jo forskelligt. Jeg køber ved vores lokale te pusher (han har vin, spiritus, special øl, special olier, eddiker osv), der kan jeg få te der ikke er så smuldret, det foretrækker jeg, da smagen bliver lige som jeg gerne vil have den.

    SvarSlet