mandag, februar 06, 2017

Midtvejs ...

Det har ikke noget at gøre med, at det lige har været Kyndelmisse, der markerer vinterens strengeste tid. Eller midtvinter.
Jeg er midtvejs med Jack skinnen. Fire uger er gået!
Fire uger er tilbage!

Den presser mit ben virkelig hårdt. Ikke bare den stramme lårbandage og bandagen nede ved anklen, men især den tagrende i hård plast, der ligger bag på benet. Den har en mekanisme, der konstant presser mit underben frem.
Musklerne i mit lår, min læg og ankel svinder ind, fordi de områder er presset så hårdt. Til gengæld hæver mit knæ, forsiden af underbenet og foden - de steder, hvor der er plads til at hævelsen kan sætte sig.

Det skal altsammen til for at give korsbåndet mulighed for at vokse sammen og bruddet og de andre bløddele for at hele.
Jeg håber bare, at det så sker. Og at de næsten tre ugers forsinkelse pga af fejlvurderinger ikke har gjort skade.
Men jeg gik jo på det dengang og gjorde det, jeg ikke måtte - i uvidenhed.

Jeg har været i Viborg i dag til kontrol. Jeg ser virkelig frem til de behandlinger med fysioterapeuten, hvor hun tager skinnen af og inspicerer min hud. Om den har taget skade af trykket. Det har den heldigvis ikke. Jeg får en god bløddelsbehandling, får vasket og smurt benet, som så bliver spændt ind i skinnen igen. Sådan har det været en gang om ugen.
I næste uge er der skoleferie og en mor-fysioterapeut skal selvfølgelig holde ferie, som så mange andre.
I næste uge er jeg kommet dertil,  at jeg må tage brusebad på benet. Skinnen må tages af, mens jeg sidder på en stol med foden i gulvet og med knæet bøjet ca 45 grader. Efter bad skal jeg tage skinnen på igen siddende i den stilling. Jeg må ikke strække eller bøje benet mere eller løfte det aktivt fra gulvet.
Det forekommer mig ret besværligt. Jeg tror, jeg fortsætter med at pakke benet med skinne på, ind i en stor plastiksæk, sat fast med tape hele vejen rundt ved lysken. Sådan har det været indtil nu.
Alternativet er, at jeg tager skinnen af, mens jeg sidder med strakt ben i sengen og vasker med en vådserviet.
Og så skal jeg til Viborg igen om to uger. Det føles som lang tid at være på egen hånd, men det skal nok gå.
Slut med snak om benet!
Hos nemlig.com er det muligt at bestille blomster, så jeg købte 30 sovende påskeliljer i fredags. De er  skønne at se på.

Mit 15.30 billede i dag blev til 16.30 pga turen til Viborg.
Der var spredte snefnug, da vi kørte hjem. Her i aften ligger der et fint hvidt lag derude.


8 kommentarer:

  1. Jeg ville også tage posen på, for ikke at gøre noget forkert. God bedring til dig.😊😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Garnløkken. Ja, jeg vil nødig gøre noget, der kan skade ...

      Slet
  2. Selvfølgelig skal mor-fysioterapeut have sin ferie. Det er alligevel lidt underligt, at din behandling så bare kan aflyses.
    Tænk, at halvdelen af tiden allerede er gået.

    SvarSlet
  3. Eva, jeg er blevet 'holdt lidt mere i hånden', end de fleste, med de ugentlige seancer. ( jeg er også den ældste, der har fået den skinne på) Det er ok med de 14 dage på nuværende tidspunkt.
    Ja, det er skønt at halvdelen af tiden er gået! ;-)

    SvarSlet
  4. Dejligt, at nedtællingen nu er over halvvejs!
    Og godt, at du bliver holdt lidt ekstra i hånden, måske især fordi den korrekte behandling startede sent - og forhåbentlig da ikke FOR sent :-)

    SvarSlet
  5. Ellen, det er godt at tænke på, at halvdelen af tiden er gået. Og forhåbentlig blev behandlingen ikke sat i gang for sent. Det håber jeg virkelig ikke.

    SvarSlet
  6. Min fysioterapeut har aldrig holdt hele ugers ferie udover sommerferien, som kun er to uger. Det dur ikke som selvstændig, siger hun.
    Godt at du er halvvejs nu.

    SvarSlet
  7. Så skønt at tænke du er ½ gået med Jack, og du kan slippe ham og mindre end godt 3 uger.
    Tror jeg vil fortsætte som tidligere, at holde benet i en 45 graders vinkel mens du vasker dig, at være så disciplineret, pyha, ikke alene, men under opsyn, så skal det nok gå.

    SvarSlet