tirsdag, juli 20, 2010

Sommersysler

Det er for varmt at være ude i solen, men med åbne vinduer og døre bliver der et dejligt gennemtræk. Og jeg er blevet færdig med at male i mit soveværelse. Den terracottafarvede væg, som jeg for nogle år siden syntes var så flot, den har jeg i lang tid været grundig træt af. Nu er væggene helt lyse. Silkehvid, hedder farven. Gardinerne er blevet  vasket, strøget og hængt op, og persiennerne tørret af.

                                                                              
Herligt af blive færdig og skylle af.


Jeg er begyndt at "bygge" på sådan en ting, hvor man lægger sommerens bær efterhånden som de modnes lagvis med sukker og overhælder med rom.
Jordbærrene er meget flotte lige nu, og i dag kom der ca. 500 gr. i krukken sammen med ca. 340 gr sukker.  Det skal stå til sukkeret er opløst (i aften) og derefter overhældes med rom. Krukken stilles tildækket ned i kælderen indtil der puttes solbær og hindbær, og hvad der ellers findes af frugt i.
Jeg har ikke prøvet det før, så det er spændende.
Min eneste bekymring nu er, at krukken vist er for lille.


Der er stadig en skyggefuld plads på terrassen, så den vil jeg indtage sammen med en kop kaffe, aviser og blade. Herligt sommerliv!

4 kommentarer:

  1. Sikke da en energi i denne varme.
    Desværre nåede jeg ikke at opstarte en romtopt, da jordbærrene var der.
    Og så har du haft malerrullen fremme, lækkert når arbejdet er overstået. Jeg orker ingenting for tiden - det er for varmt

    SvarSlet
  2. Det er så dejligt at male, når man kan have døre og vinduer stående åbne, men det er skønt når endelig penslerne kan skylles af og man kan læne sig tilbage og nyde resultatet.
    Når jeg læser, at du er startet på romtopf fortryder jeg, at jeg igen i år heller ikke fik startet. Men det kommer nok på et eller andet tidspunkt ☺.

    SvarSlet
  3. Den romtopf-ting lyder spændende - bruger du den så til vinterens desserter?

    Det er sjovt med farver... jeg vil også have tingene lysere og lysere, efterhånden som min dåbsattest bliver mere og mere gulnet ;-)
    Vi over 55 husker vist tydeligt, hvor mørkt det altsammen skulle være i f.eks. 70'erne.
    Jeg elsker farver, men nok ikke så meget mere på væggene eller på badeværelsesfliserne...

    SvarSlet
  4. Jamen, Manna jeg ved heller ikke lige, hvor energien kom fra. Det er med at udnytte den, når den er der.

    Annette, det er skønt, når penslerne skylles af. Jeg kunne ikke lige huske, det hedder en romtopf. Du kommer nok med på et tidspunkt ;-)


    Ellen, jeg ved ikke, hvordan romtopf'en vil blive brugt. Vi spiser ikke så tit dessert. Måske er det mere processen.....
    Men den skal nok blive spist.
    Ja, er det ikke sjovt med farverne. Dengang var brunt og orange rigtig flot. Der er også mange, der bruger farver nu. Jeg trænger bare til at se lyse vægge lige for tiden. Hvem ved, om vi kommer tilbge til farverne?

    SvarSlet