onsdag, maj 27, 2015

De hjemmelavede flydende varer.


Lige nu er rabarberne mest lækre.
Jeg har lavet den lyserøde, sommerduftende rabarbersaft i dag for anden gang i år. Den er meget populær hos Christian.



Man skal koncentrere sig meget for at hælde fra flaske til glas.
Min opskrift er lidt på slump, men sådan ca.

x g rabarber
vand svarende til halvdelen af rabarbervægt
sukker svarende til lidt mindre end halvdelen af rabarbervægt.
Det hele koges sammen i ca 10 min. Jeg lader det stå at trække lidt, hvorefter det hældes igennem en si. Smages til for evt. at tilsætte mere sukker.

For nogle dage siden lavede jeg en ingefærshot inspireret af Valdemarsro.
Trods advarsler ville Christian gerne smage. 
Han fortrød, så snart han havde fået en mundfuld og spyttede straks ud.

Opskriften er sådan her:
3 dl vand
50 g frisk skrællet ingefær
saft af 3 citroner
1 brev kamillete
1-2 kviste timian
1-2 spsk honning

Ingefær i tynde skiver og vand koges i ca 15 min., hvorefter det tages væk fra varmen. Kamillete, citronsaft og timian tilsættes. Tepose og timian fjernes, når det har trukket 5-10 min. Smages til med honning. 
Jeg smagte på den uden honning. Den er helt vidunderlig skrap, så jeg sødede den med 1 spsk honning. og den er stadig skrap.
Jeg har altid frisk ingefær i køleskabet. Da jeg kom forbi Heksekosten i går, så jeg en reklame for ingefærprodukter. Sikke priser. Det er da meget billigere at lave sit eget tilskud af ingefær.

I morgen vender jeg næsen mod Pisa og varmen.
Maj måned har været usædvanlig kold i år. Men jeg gætter på, jeg kommer hjem til sommer, når jeg vender tilbage på søndag.


6 kommentarer:

  1. Pisa lyder som en dejlig plan. Og jeg er med på, at du bringer lidt varme hjem.
    God tur.

    SvarSlet
  2. Tak Eva. Her er der sommer. ;-)

    SvarSlet
  3. Uhm, tak for ingefærshot-opskrift - den lyder som om det lige er noget for mig!

    SvarSlet
  4. Det er 2 meget forskellige drikke - Velbekomme.

    Håber du nyder turen til Pisa.

    SvarSlet
  5. Abildjyden, de to drikke er meget forskellige. En børnedrik og en voksendrik, kunne man kalde det.

    SvarSlet
  6. Ekte Kjærlighet Stave Caster Dr. Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velhavende staver, Beskyttelsesformer, fruktbarhetstasting. Kontaktinfo
    (Email: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp +2348155425481)

    SvarSlet