torsdag, oktober 09, 2014

Så er vand-eventyret ved at være slut.

Vi er allerede nået til næstsidste dag af kurset og sidste dag i bassinet.

Badehætte og svømmebriller er uundværlige.

I forhold til min målsætning, som var, at få hovedet under vand, så er jeg nået langt længere end det.
De fleste øvelser foregår med hovedet under vandet.
Det gælder om at få et godt 'vandfundament', som en af instruktørerne siger. At blive ven med vandet.
Jeg gætter på, at nogle af de udtryk, der bliver brugt, alene bruges ved Gerlev-metoden.
F. eks. fosterstillingen og opstandelsen, som er to meget grundlæggende øvelser.
Det er sjovt at opdage, hvordan man skvulper rundt under vandet, når man indtager fosterstillingen med et godt greb rundt om knæene.
At vende sig fra ryg til mave og omvendt og flyde med enten forside eller bagside op, er jeg efterhånden ret fortrolig med.
Vi har øvet crawl-arme og bryst-arme med benene i ro.
Det hele med hovedet under vand, hvorfor en øvelse kun varer så længe, som som man kan holde vejret. I mit tilfælde har jeg luft til 8 crawl.
Vi har flere gange fået at vide, at det ikke er et svømmekursus. Jeg vil nemlig gerne øve teknikken med at trække vejret undervejs, men det hører ikke til her.
Alle øvelser foregår i en bassindybde på ca 1 m. eller 1, 20 m. Bortset fra i går, da vi for første gang sprang fra kanten i den 3 m. dybe ende. Med en instruktør i hånden. I dag havde jeg 5 spring, hvoraf det ene var uden hjælp.
Jeg har kun haft positive oplevelser. Sådan er det dog ikke for alle. Selv om kurset bygges trinvist op, er der et par stykker på holdet, som er meget angste. Der er ingen, der bliver presset ud over sine grænser. Der er stor ro og god tid. Og folk kan øve på det lette, hvis næste trin er for svært.
Fra begyndelsen fik vi at vide, at ingen af instruktørerne er psykologer, og der er ikke afsat tid til at tale om angst eller traumer.
Jeg har ikke haft traumatiske oplevelser med vand. Jeg er simpelt hen bare så uerfaren, når det handler om at bevæge sig i vand, men det er sjovt at opleve, hvordan vand bærer oppe.


Ikke bare bliver det sagt mange gange. Det er også blevet skrevet på tavlen:

KIG NED

Hold hovedet langt nede under vandet!






Vi er 25 på holdet. Deraf er 3 mænd. Vi er i forskellige aldre. Nogle har taget fri/ferie fra arbejde. Andre - nok flertallet er pensionister.
Jeg er begyndt at tænke på, hvordan jeg kommer videre?
Der er først svømmekursus for begyndere her på stedet i august 2015.
Jeg kan sikkert finde svømning for begyndere hjemme, men jeg vil nødig miste det, jeg har lært her. Hvis der bruges for mange bælter og plader og den slags hjælpemidler, så vil jeg nok miste følingen med, at jeg selv kan holde mig oppe.
Så jeg må finde ud af, hvilken metode de bruger i min lokale svømmeklub.
Men jeg skulle gerne i svømmehal, inden der er gået en uge. Heldigvis har jeg et par naboer, der gerne vil med.
I eftermiddag har vi de sidste halvanden time i vandet. I aften er der afslutning, og i morgen efter morgenmad er der evaluering, inden vi rejser hjem kl 10.
Jeg glæder mig også meget til at komme hjem nu.

3 kommentarer:

  1. Godt gået, Betty. Håber du finder dit svømmekursus - det skal jo helst være nu, mens du er supermotiveret :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, der skal smedes, mens jernet er varm, som man siger ;-)

    SvarSlet
  3. Det er da for vildt!
    Ih, hvor kunne jeg tænke mig at få samme oplevelse.

    SvarSlet