fredag, juni 26, 2015

Hvor længe kan økologiske blåbær holde sig?

Jeg stillede spørgsmålet til Samvirkes brevkasse, da jeg 14 dage efter indkøb af økologiske blåbær, fotograferede og spiste de sidste to, der slet ikke havde ændret sig.

Dagen før, jeg rejste på en lille ferie i maj, købte jeg en bakke økologiske blåbær i den tro, at jeg ville spise dem, inden jeg tog afsted. Det nåede jeg ikke.
Da jeg nogle dage senere kom hjem, var de resterende blåbær helt upåvirkede af tidens tand. Jeg syntes, det var underligt, at sådan nogle bløde bær slet ikke begyndte at få pletter, så jeg gemte to, for at se, hvad der skete.
Så fine var de efter 14 dage i køleskabet.


I går fik jeg svar på mit spørgsmål.
Altså, en stabil kølig temperatur betyder, at blåbær kan holde sig meget længe. Mere end 3 uger.

Dejligt med sådan en brevkasse. Tak for svar COOP.


Blåbær kan holde sig rigtig længe hvis de bliver opbevaret rigtigt. Den rigtige opbevaring er koldt uden for mange temperatur svingninger. I den chilenske sæson er de økologiske blåbær 3 uger undervejs og det kan kun lade sig gøre fordi opbevaringen er optimal. Så to ugers holdbarhed ved forbrugeren er slet ikke usædvanligt på økologiske blåbær fra Europa. Andre faktorer der gør sig gældende er sort, vejrforhold ved plukke tidspunktet og om det er først eller sidst på sæsonen. Der bliver hele tiden udviklet nye sorter, som smager bedre og holder længere.

Med venlig hilsen/Yours sincerely 
Søren Juul Gaarn Larsen 
Junior Kategorichef Frugt
________________________ 
Coop Danmark A/S 
Food 

3 kommentarer:

  1. Dejligt både at få et hurtigt svar og få at vide, at alt er i orden, og som jeg var lidt inde på ovre hos mig selv, var jeg temmelig forbavset over, hvor stor en forskel det gjorde at sætte køleskabstemperaturen ned fra 4° til 2°.
    Tænk også på fx kartoffelavlere: De skal kunne opbevare kartoflerne fra oktober og frem til de nye kommer i handelen - det er mange måneder på køl :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, jamen det er jo sådan, det er. Det var noget af en revolution, da køleskabet blev hvermands eje.

    SvarSlet
  3. Jeg ville have reageret som du, og ikke tænkt på den lange transport etc. Dejligt med brevkasse muligheden.

    SvarSlet