fredag, februar 03, 2012

Skal det være et skældsord........?

Her i mit kvarter bor der en del mennesker med indvandrerbaggrund.
Jeg kender én af dem særlig godt. Hun bor alene sammen med sine tre børn.
Jeg hjælper hende sommetider med lektier.
I går aftes var hun lidt forknyt.
Der bliver sladret om hende blandt hendes landsmænd. De synes, hun er for dansk.
Hun bliver kaldt 'dansker' og 'lu...' og bliver holdt udenfor.
Jeg blev helt forbløffet og vred på hendes vegne. Skal det være et skældsord at være dansker?

Jeg synes ikke, indvandrere skal opgive alle deres hjemlands traditioner. Men de skal lære dansk og følge landets love. Og de skal have ros, når de kommer ud af deres hjem og uddanner sig.

Således også min venindes 17 årige datter, som trives godt i skolen og synger i et band.
Jeg var inviteret til koncert for et par måneder siden, og jeg synes, hun er så sej, når hun står der på scenen og giver den gas. (selv om musikken ikke er min smag ;-) ) Men de er tit ude at spille. Hun er den eneste i bandet, der har indvandrerbaggrund. Og det er tilsyneladende et sladre-emne i det somali-miljø, de bor i.

Det gør mig altså helt frustreret!
Hvorfor vil de bo her? Når de synes, det er så foragteligt at være dansker?

Nå, men lektien i går aftes var en novelle af Ida Jessen. Hun skriver godt. Man kan næsten mærke, hvordan de har det, personerne i historien.
Opgaven var at skrive et afsnit i datid og identificere 10 udsagnsord.
Dansk er et svært sprog, når man ikke er født med det.

Jeg synes, det er sjovt at sidde på sidelinjen.

4 kommentarer:

  1. Det må være givende at få lov at være tæt på og hjælpe en familie på den måde. Og garanteret også dejligt for familien at få hjælp og kontakt med en "indfødt" dansker.

    Tiden arbejder heldigvis for integrationen. Næste generation får færre problemer med at "få lov" til at integrere sig. Men det må være svært for sådan en enlig mor, som gerne vil gøre det godt, og så bliver ilde set i sit miljø.

    SvarSlet
  2. Dejligt du kan hjælpe den lille dygtige pige, der så gerne vil lære, jeg tror der er rigtig mange indvandrer piger der er super dygtige og når rigtig langt her i samfundet.

    SvarSlet
  3. Jeg kan kun være enig med dig. Det er en fornøjelse når nogen som din venindes datter trives så godt her i landet. Hvis jeg skulle bo i et andet land ville jeg som det første forsøge at lære sproget og bruge det så meget som muligt.
    Jeg blev også stik tosset den anden dag da jeg så på TV at polske slagterriarbejdere i Danmark får børnepenge på samme vilkår som danskere selvom familien bor i Polen. Hvis han tog familien med her op var det en helt anden sag. Men det andet burde ikke finde sted efter min mening.

    SvarSlet
  4. Jeg har også en indvandrerfamilie tæt inde på livet, Betty, og jeg undrer mig også meget tit. Fordomme florerer - og det går vist begge veje - men at gøre som dig og hjælpe en kvinde med sin uddannelse er så flot gjort! Jeg prøver også at støtte, hvor jeg kan.
    Jeg har netop læst en biografi om vores landsmand Jacob Riis der udvandrede til Amerika i 1870. Det har været lærerigt for mig at læse om, hvordan han bar sig ad med at blive amerikaner.

    SvarSlet