torsdag, august 16, 2012

Vestpå II

 Hvor var vi heldige med vejret de to dage, vi var på mini-ferie. Solskin fra morgen til aften.
Og i dag står regnen ned i stride strømme. Eller gjorde - for i aften skinner solen igen.

Min morgentur før det gemytlige morgenbord gik ned til Ringkøbing Fjord, som ligger 5-10 min. gang fra vores bed & breakfast.
Øjet rækker langt på trods af morgendisen.

I Hvide Sande er der bygget store vindmøller i vandkanten. Vores vært mener, de ikke generer nogen, fordi havets melodi overdøver den susen, vingerne frembringer.

Jeg kender området omkring Søndervig lidt, så det var der, vi gik ned til havet for at sole og bade.
Det var tydeligt, at ferien er forbi for de fleste.
Der var rigtig god plads.

Vandet var virkelig koldt efter min mening.

I Søndervig er der for 10. gang Sandskulpturfestival.
Jeg har været der tidligere for nogle år siden. Da var skulpturerne skjult bag et højt plankeværk.
I år er de omkranset af en 200 m lang og 7 m. høj skulpturvæg.
På den væg fortælles i billeder historie fra alle verdensdele.

Her de store elefantflokke i Afrika på vej til at drikke.
Jeg synes, væggen er helt fantastisk.
Men der er også flotte skulpturer inde i 'rummet'.
Her Venus.
På vej hjem var vi et lille smut inde i hyggelige Ringkøbing.
Og sådan oplevede vi en masse på bare to dage.

Der var bare én oplevelse, der ikke var værd at skrive hjem om, som man siger.
Tirsdag aften spiste vi på Restaurant Under Broen, der ligger på kajen i Hvide Sande.
Vi sad i solskin på terrassen på 1. sal og nød udsigten.
Jeg bestilte en rødspætte med kartofler og persillesovs.
Sådan en ret som min mor lavede, tænkte jeg.
Men jeg blev slem skuffet.
Sovsen var en tyk og hvid klat på tallerkenen. Persillen var drysset ud over.
Nu ved jeg godt, persillesovs er en bechamelsovs med persille.
Men den skal ikke være tyk og uden smag.
Den skal smages til, have en tilpas flydende konsistens, den finthakkede persille røres i og  den serveres i en lille sovsekande.
Vi fik senere at vide, at Røgeriet er stedet at spise. Der er fiskeforretning, men der er også restaurant.
Men sådan er det, når man ikke er lokalkendt. Beliggenheden på kajen var i det mindste suveræn.

11 kommentarer:

  1. Det skulle være forbudt ved lov at kalde den slags for persillesovs!
    Han har garanteret bare hevet den lyse klump ud af en karton Karolines-et-eller-andet og givet det en tur i mikroovnen, inden han dryssede noget færdighakket persille over ;-)
    Jeg håber, at rødspætten var værd at spise ...

    Genial ide med en sandskulpturvæg i stedet for et plankeværk - og alle sandskulpturer er fantastiske - at de kan, altså ...

    SvarSlet
  2. Det er da fuldstændig fantastisk med de sandskulpturer og ikke mindst væggen:)

    Hvor svært kan det være at lave en persillesovs for en kok? Måske var det et forsøg på at være "moderne".

    SvarSlet
  3. De skulpturer er helt overjordiske...og helt enig med jer om persillesovsen - en nationalskat. Har i hvert fald aldrig mødt den andre steder.....

    SvarSlet
  4. Det er fantastisk at se skulpturvæggen og de flotte sandskulpturer. I Hundested har man lavet et plankeværk udenom sandskulpturerne, som kunstnere har dekoreret med frodig fantasi.

    SvarSlet
  5. Det er utroligt, hvad kunstnerne kan få ud af sandet, genialt.
    Sjovt nok, så hører vi ikke om sandskulpturer hernede, men de findes måske, uden jeg har set dem annoncerede.
    Det er så dejligt med en lille miniferie af og til, det gør godt.

    SvarSlet
  6. Ellen, det kan godt tænkes, sovsen kom fra en karton.
    Rødspætten var stor, tyk og fin. ;-)

    SvarSlet
  7. Eva, det er fantastisk flotte skulpturer.
    Persillesovs-kokken er sikkert ung og uden persillesovs-baggrund. ;-)

    SvarSlet
  8. Lavendel, point til dig for at kalde
    persillesovs for en nationalskat. ;-)

    SvarSlet
  9. Madame, jeg kan godt huske, du fortalte om skulpturer i Hundested. Gad vide, om det er de samme kunstnere, der rejser rundt?

    SvarSlet
  10. Annette, det er sjovt, der ikke er sandskulpturer i Holland. Flere af kunstnerne er nemlig fra Holland.
    Ja, en miniferie kan man få meget ud af. ;-)

    SvarSlet
  11. En sandskulptur må være svær at lave - persillesovs må åbenbart også være svær at lave! Hvorfor mon restauranter ofte fejler, når de laver de mest enkle ting?Elsebeth

    SvarSlet