torsdag, juni 12, 2014

Man kan altid få øje på noget nyt.

På Silkeborg Bad er der for tiden en udstilling, der hedder Jorn Lab (som i laboratorium, fordi man kan gøre mange forskellige ting).
I år er det 100 år siden, Asger Jorn blev født. På Museum Jorn viser man mange af hans værker, men på Silkeborg Bad vises ingen Jorn billeder eller keramik.
Her har man valgt, at lade nogle nutidige kunstnere give deres bud på, hvordan de inspireres af ham.

Jeg har gået igennem udstillingen flere gange, og i dag fik jeg øje på noget nyt.
Der var en 2. klasse på besøg. De fik en guidet omvisning og blev hjulpet i gang med de forskellige aktiviteter.
På et tidspunkt stoppede jeg op og kiggede med.
Børnene skulle tælle, hvor mange dyr, de kunne finde på det her billede:
Billedet er et papirklip af Tanja K. Jensen.
Mit foto er kun en svag afglans af det meget farverige billede. Papiret ligger i mange lag, som giver en reliefagtig billedopbygning og stor dybde.
Jeg syntes før, det var lidt forvirrende i al sin mangfoldighed. Men nu fik jeg øje på alle de mange forskellige fugle og elefanten, tigeren og trolden efterhånden som børnene pegede dem ud.
Jeg kan ikke gøre billedet tydligere, så I kan tælle med.
Men nu bagefter synes jeg, det er meget sjovere at kigge på det.

Inspirationen kommer fra billedet Trolden og Fuglene, som Jorn oprindeligt lavede som et forslag til en vægdekoration i en børnehave i 1944.


Herhjemme er jeg ved at male et lille stakit, som har været hvidmalet i alle de år, jeg har boet her.
Jeg synes, hvidt er pænt. Men kun hvis det er velholdt. Og jeg gider ikke male hvert eller hvert andet år, som faktisk er nødvendigt, hvis det skal være pænt hvidt.
Så nu bliver det sort.
Jeg må bare konstatere, det tager længere tid, end jeg havde regnet med. Og det skal have 2 gange.

På Silkeborg Bad bliver der også malet på Skovvilla for tiden.


4 kommentarer:

  1. Det er utroligt, hvad børn ser og hvad de kan få øje på - det er mange gange børn, der åbner vi voksnes øjne, synes jeg.
    God malelyst!

    SvarSlet
  2. Ellen, børn er nogle øjenåbnere ;-)
    Ja tak, jeg ville godt have et par malerpiger, som dem på billedet.

    SvarSlet
  3. Åh, ja, den slags stakit er besværligt at male.

    Det er smuk kunst du hygger dig med:)

    SvarSlet
  4. Eva, det er besværligt. Nu må anden gang vente, for jeg er i sommerlandet ;-)

    SvarSlet